Učitel: Jiří Kvapil
Cíl aktivity: Návrhem destičky se třemi LEDkami reálně použít znalosti z elektrických obvodů a během její výroby se seznámit se základy pájení.
Třída: Fyzikální experimentárium – seminář v maturitním ročníku
Pomůcky: Pájka, cín, kalafuna, kleště, kladivo, 3 LED různých barev, 3 rezistory s hodnotami, které si navrhli studenti, 3x kancelářská sponka a 3x připínáček (nejlépe mosazné), 8 mosazných hřebíčků, dřevěná destička 5 cm x 7 cm, drát
Zadání úkolu: pdf
Technické poznámky: Praktická práce probíhala v laboratoři fyziky, kde jsou k dispozici rozvody 230 V pro připojení trafopájek. Z balíčku pomůcek RC Olomouc jsme měli půjčeno 5 ks, další jsme snesli z různých kabinetů a bývalého elektrotechnického kroužku.
Metodické poznámky: Návrh obvodu byl zadán jako domácí úkol, čas na vypracování byl týden. Překvapením pro mě bylo, že asi polovina studentů si s použitím Ohmova zákona v reálném problému nevěděla rady. Vlastní navržený obvod měli nakreslit v online prostředí a obrázek obvodu vložit jako odpověď do zadání úlohy. Praktická výroba destičky úplným začátečníkům trvala 2 vyučovací hodiny včetně korekce obvodu z domácího úkolu, vysvětlení a přepočítání rezistorů a jejich výběr ze sady rezistorů. Je třeba začít včas a hlídat postup. Spínače byly provizorní – z kancelářské sponky a připínáčku. Studenti viděli jedno doporučené řešení, ale několik se jich vydalo vlastní cestou. Destička se dá vyrobit i bez pájení – hřebíčkem se udělá dírka, do té se vloží nožička součástky, hřebíček se zatluče napevno a tím se mechanicky a docela dobře i elektricky zafixuje spoj hřebíček – nožička.