Zamrzlé bubliny

Rozhodla jsem se fyzikálně využít mrazivé únorové týdny a zadala jsem svým primánům a sekundánům dobrovolný domácí úkol s názvem Zamrzlé bubliny. Zadání k nahlédnutí zde.

Zamrzlou fyzikální krásu, která z našich pokusů povstala, jsme shromáždili v této galerii.

Mrazivé dny potřebné k uskutečnění bublinových pokusů odešly tak rychle, jak přišly. Kolegyně Ája, nadšena projektem, se rozhodla, že si zapůjčí od souseda řezníka chladící dodávku a bublinovou akci podnikne navzdory oteplujícímu se počasí. Zdeněk Hubáček pro změnu přenesl pokusy do “domácí laboratoře”, společně s Hubáčkem juniorem posbírali zbytky sněhu z okolí Uherského Hradiště a smíchali ho se solí. Jejich ledové bublinové krystaly můžete obdivovat zde.

 

Difúze v kapalině – Voda a čaj

Šesťáci prováděli pokus s horkou a studenou vodou. Do dvou skleniček nalili horkou a studenou vodu. Do hrníčků vložili stejné pytlíky čaje tak, aby se vodou nehýbalo a pozorovali difúzi. Někteří fotili, někteří natáčeli.

Ve studené vodě probíhá difúze mnohem pomaleji než v horké vodě.
Difúze v kapalině – Eliška Gubová
Ve studené vodě probíhá difúze mnohem pomaleji než v horké vodě.
Obr.1 – Začátek pokusu
Obr.2
Obr.3
Ve studené vodě probíhá difúze mnohem pomaleji než v horké vodě.
Obr.4 Poslední záběr

 

 

Dálkové zapalování svíčky

Učitel: Stanislav Gottwald

Zapalování svíčky na dálku dělám běžně v primě podle metodiky projektu Heuréka. Hodí se tedy pro 6. třídu ZŠ v rámci tematického celku Vlastnosti látek. Pokus je důkazem toho, že voskové páry hoří. Ve škole zapalujeme i voskové páry, které unikají z roztaveného vosku na alobalové misce. Pozor: zapalování svíčky mohou žáci provádět i doma, ale jen za dozoru rodičů, zapalování par roztaveného vozku na alobalu striktně zakazuji. Nicméně daný pokus potěší i starší žáky. Tato nahrávka vznikla v rámci distanční výuky ve 2. ročníku čtyřletého gymnázia, kdy jsme se bavili o kapilaritě a zmínili jsme se o funkci knotu ve svíčce. Jedna ze studentek (která ráda pokusuje, ale nemá v oblibě počítání) si pokus vyhledala na internetu a pokusila si ho vyzkoušet samostatně, přitom ho i nafilmovala. Je zde patrné, že se tento atraktivní pokus dá využít jak v rámci změn skupenství a vlastností látek (v rámci pokusu jsou “vidět” všechna tři skupenství vosku), ale i v rámci molekulové struktury kapalin, zejména kapilarity, dále proudění (je zde krásně vidět laminární a turbulentní proudění kouře) apod. Zcela zásadní je diskuse o tom, co v kouři hoří, jak ověřit, že hoří voskové páry, a že vlastně zkoumáme něco, co není až tak moc vidět (to jistě slouží k rozvoji abstraktního myšlení). Tedy i tak jednoduchý pokus je přímo nabit fyzikou s kýtá mnoho námětů k diskusi.