V této galerii najdete fotky, které jsem vyfotila pro své terciány jako námět na domácí pokusování na téma Optické hračky.
Nakonec z nich povstala i moje letošní péefka. A tak přeji klidný a radostný nový rok!
Virtuální Digicentrum Elixíru do škol
V této galerii najdete fotky, které jsem vyfotila pro své terciány jako námět na domácí pokusování na téma Optické hračky.
Nakonec z nich povstala i moje letošní péefka. A tak přeji klidný a radostný nový rok!
Učitelka: Radomíra Kreibichová
Cíl aktivity: Pozorovat obraz v zrcadle
Třída: 7. ročník
Pomůcky: 2 velká rovinná zrcadla
Zadání úkolu:
Technické poznámky: Velká zrcadla máme v šatně. Stavebnice = Geoland zrcadlový set GEO j.
Ukázky:
Učitelka: Jaroslava Niklová
Cíl aktivity: Sestavit z aktivit video nebo koláž
Třída: 7. ročník
Pomůcky: CD disk, šablona, Skittles, fixy, filtrační papír, papírové kapesníky, kádinky, dalekohled se clonou
Zadání úkolu: Sestavte z pokusů video nebo koláž
Učitelka: Ivana Zoulová
Cíl aktivity: pozorování vzlínání
Třída: 9. ročník
Pomůcky: Lentilky, fixy, filtrační papír, nůžky, kádinky s vodou, papírový kapesník
Zadání úkolu: Sledovat vzlínání a míchání barev
Učitelka: Iveta Scholzová
Cíl aktivity: zobrazení předmětu pomocí zrcadel, vytvoření hologramu a vysvětlení pojmu Optické klamy
Třída: 7. a 9. třída
Pomůcky: zrcátka, barevné izolepy, pevné desky, nůžky, papír, fixy, cd, mobilní telefon
Zadání úkolu: sestavit krasohled, vytvořit hologram, vytvořit Newtonův kotouč
Učitel: Ladislav Dvořák
Cíl aktivity: Uvědomění si souvislostí mezi zorným úhlem a vnímáním velikosti objektů.
Třída: 9. ročník
Pomůcky: Smartphone (fotoaparát, kamera)
Zadání úkolu: Vytvoř fotografii nebo krátké video, kde bude využit zorný úhel dvou či více objektů pro zajimavou (vtipnou) kompozici.
Díky inspiraci z Elixíru jsme v naší Dětské skupině Molekula zrealizovali vystoupení na téma Optika – laser. Během celého týdne nás provázela princezna Rubínka a mladý zahradník, kteří formou pohádky seznamovali děti s různými tématy z optiky. Vysvětlili dětem co to optika je, čím se zabývá, co je to světlo, zrcátko, lupa, atd. Na konci týdne jsem dětem zahrála loutkové divadlo O Princezně Rubínce, ve kterém moudrá princezna použila LASER pro svou záchranu. Na toto navázal pan Ing. Martin Smrž, Ph.D., vedoucí oddělení Vývoje pokročilých laserů v centru HiLASE (tatínek jednoho našeho chlapečka z DS) přednáškou o LASERU a o povaze své práce.
Učitelka: Jana Červená
Cíl aktivity: Vyrobit si vlastní výrobek, seznámit se problematikou odrazu světla
Třída: 9. ročník
Pomůcky: 3 sklíčka, elektrikářská pružná páska, korálky nebo drobné papírky, celofán. Dobrovolně barevný papír k omotání a zkrášlení výrobku.
Zadání úkolu: Vyrob kaleidoskop dle návodu.
Technické poznámky: Doporučuji lepit sklíčka ve dvojici žáků a využít pružné el. pásky, celofán slouží ke zhotovení bočnic.
Metodické poznámky: autorem nápadu je Václav Piskač (pdf)
Učitelka: Jana Tyle
Cíl aktivity: Co je to barva?
Třída: 2.O
Pomůcky: Rozkladný hranol, voda, potravinářská barviva, kádinky, fixy, filtrační papír, černý papír, lak na nehty, papírové kapesníky
Zadání úkolu:
Technické poznámky: Černý papírek namáčejte do kapky laku co nejrychleji, aby lak neztvrdl.
Metodické poznámky: Je dobré, když každá skupina žáků experimentuje s jinými dvojicemi barev ve 3. pokusu.
Učitelka: Jitka Soukupová
Na výrobu svítící skleničky potřebujeme: uzavíratelnou lahvičku nebo skleničku, organzu nebo kus záclony, 4 – 6 svítících tyčinek různých barev nebo jedné barvy (podle uvážení autora skleničky), nůžky, podložní misku nebo noviny na pokrytí před znečištěním stolu
Na experiment potřebujeme: 3 kádinky, horkou vodu, vodu o pokojové teplotě a vodu s ledem, svítící tyčinky
pro: 7. ročník, sekunda gymnázia (v rámci předvánočního týdne)
Více zde.