Hrátky se zrcadly

Učitelka: Radomíra Kreibichová

Cíl aktivity: Pozorovat obraz v zrcadle

Třída: 7. ročník

Pomůcky: 2 velká rovinná zrcadla

Zadání úkolu:

  1. Prohlédni si svůj obraz v zrcadle a popiš, jak můžeš měnit jeho velikost a jak zobrazí pohyb levou rukou
  2. Pomocí zrcadla vytvoř postavy složené ze dvou lidí.
  3. Použij 2 zrcadla proti sobě. Spočítej, kolik obrazů je v každém z nich. Proč?
  4. Pomocí zrcadla vytvoř osově souměrný obrazec podle vzoru (práce se stavebnicí)

Technické poznámky: Velká zrcadla máme v šatně. Stavebnice = Geoland zrcadlový set GEO j.

Ukázky:

 

Odraz a lom světla, optické klamy

Učitelka: Iveta Scholzová

Cíl aktivity: zobrazení předmětu pomocí zrcadel, vytvoření hologramu a vysvětlení pojmu Optické klamy

Třída: 7. a 9. třída

Pomůcky: zrcátka, barevné izolepy, pevné desky, nůžky, papír, fixy, cd, mobilní telefon

Zadání úkolu: sestavit krasohled, vytvořit hologram, vytvořit Newtonův kotouč

Ukázka

 

Využití zorného úhlu

Učitel: Ladislav Dvořák

Cíl aktivity: Uvědomění si souvislostí mezi zorným úhlem a vnímáním velikosti objektů.

Třída: 9. ročník

Pomůcky: Smartphone (fotoaparát, kamera)

Zadání úkolu: Vytvoř fotografii nebo krátké video, kde bude využit zorný úhel dvou či více objektů pro zajimavou (vtipnou) kompozici.

 

O Princezně Rubínce a mladém zahradníkovi

Díky inspiraci z Elixíru jsme v naší Dětské skupině Molekula zrealizovali vystoupení na téma Optika – laser. Během celého týdne nás provázela princezna Rubínka a mladý zahradník, kteří formou pohádky seznamovali děti s různými tématy z optiky. Vysvětlili dětem co to optika je, čím se zabývá, co je to světlo, zrcátko, lupa, atd. Na konci týdne jsem dětem zahrála loutkové divadlo O Princezně Rubínce, ve kterém moudrá princezna použila LASER pro svou záchranu. Na toto navázal pan Ing. Martin Smrž, Ph.D., vedoucí oddělení Vývoje pokročilých laserů v centru HiLASE (tatínek jednoho našeho chlapečka z DS) přednáškou o LASERU a o povaze své práce.

 

Výroba kaleidoskopu

Učitelka: Jana Červená

Cíl aktivity: Vyrobit si vlastní výrobek, seznámit se problematikou odrazu světla

Třída: 9. ročník

Pomůcky: 3 sklíčka, elektrikářská pružná páska, korálky nebo drobné papírky, celofán. Dobrovolně barevný papír k omotání a zkrášlení výrobku.

Zadání úkolu: Vyrob kaleidoskop dle návodu.

Technické poznámky: Doporučuji lepit sklíčka ve dvojici žáků a využít pružné el. pásky, celofán slouží ke zhotovení bočnic.

Metodické poznámky: autorem nápadu je Václav Piskač (pdf)

 

Hrátky s barvami

Učitelka: Jana Tyle

Cíl aktivity: Co je to barva?

Třída: 2.O

Pomůcky: Rozkladný hranol, voda, potravinářská barviva, kádinky, fixy, filtrační papír, černý papír, lak na nehty, papírové kapesníky

Zadání úkolu:

  1. Rozložte hranolem bílé světlo a zakreslete pozorované barvy. Na hladinu vody kápněte kapku bezbarvého laku na nehty, natáhněte povlak na černý papír a pozorujte vzniklé barvy.
  2. Fixy různých barev nakreslete a filtrační papír puntíky do tvaru kruhu, uprostřed udělejte otvor a do něj zapíchněte špičku papírového kapesníku namočeného ve vodě. Pozorujte rozpíjení barev, zejména např. hnědé.
  3. Do dvou kádinek si připravte dvě různě barevné vody obarvené potravinářským barvivem, např. žlutou a modrou. Vezměte třetí kádinku a spojte ji pomocí dvou papírových kapesníků s ostatními dvěma barevnými vodami. Pozorujte, jak vlivem kapilárních jevů dochází k míchání barev v prázdné kádince.

Technické poznámky: Černý papírek namáčejte do kapky laku co nejrychleji, aby lak neztvrdl.

Metodické poznámky: Je dobré, když každá skupina žáků experimentuje s jinými dvojicemi barev ve 3. pokusu.

 

Svítící skleničky

Učitelka: Jitka Soukupová

Svítící skleničky

Na výrobu svítící skleničky potřebujeme: uzavíratelnou lahvičku nebo skleničku, organzu nebo kus záclony, 4 – 6 svítících tyčinek různých barev nebo jedné barvy (podle uvážení autora skleničky), nůžky, podložní misku nebo noviny na pokrytí před znečištěním stolu

Svítící tyčinky v teplé a studené vodě

Na experiment potřebujeme: 3 kádinky, horkou vodu, vodu o pokojové teplotě a vodu s ledem, svítící tyčinky

pro: 7. ročník, sekunda gymnázia (v rámci předvánočního týdne)
Více zde.

 

Barvy – skládání a pohlcování

Učitel: Filip Hložek

Zadání pro 6. ročník (sextu) gymnázia. Po probrání tématu barvy v optice si žáci měli naučené poznatky vyzkoušet na pokusech. Postupovali podle návodů na stránkách fyzikalnipokusy.cz (konkrétně http://fyzikalnipokusy.cz/1681/aditivni-miseni-barev a http://fyzikalnipokusy.cz/1902/mizejici-obrazek).