Učitelka: Zdeňka Kamarádová
Cíl aktivity: objevování a aplikace fyzikálních poznatků
Třída: 6. – 9. ročník
Pomůcky: dle potřeby
Zadání úkolu:
Celý článek Fyzikální střípky školního roku 2020/21
Na FreeHostingu Endora běží desítky tisíc webů. Přidejte se ještě dnes!
Vytvořit web zdarmaNa FreeHostingu Endora běží desítky tisíc webů. Přidejte se ještě dnes!
Vytvořit web zdarmaVirtuální Digicentrum Elixíru do škol
Učitelka: Zdeňka Kamarádová
Cíl aktivity: objevování a aplikace fyzikálních poznatků
Třída: 6. – 9. ročník
Pomůcky: dle potřeby
Zadání úkolu:
Celý článek Fyzikální střípky školního roku 2020/21
Učitelka: Radomíra Kreibichová
Cíl aktivity: Vytvořit představy o tom, že stejná hmotnost látek neznamená stejný objem
Třída: 6. ročník
Pomůcky: kádinky, digitální váha
Zadání úkolu: Nasbírej do kádinky takové množství látky, aby obsah kádinky vážil 50 g.
Technické poznámky: Pokus jsme prováděli na školní zahradě, kde měli žáci dostatek různých materiálů ke sběru. Podobně by šlo provést s kapalinami (voda, olej, mléko, med…)
Metodické poznámky: Nejprve je třeba žákům připomenout tárování vah
Učitelka: Veronika Pálková
Cíl aktivity: Vyrobit si vlastní váhy a odměrný válec a změřit hmotnost a objem těles
Třída: 6. ročník
Pomůcky: Váhy – pravítko, papír, provázek, náplň do propisky nebo špejle, Odměrný válec – PET láhev, nádoba o známém objemu (např. odměrka na prací prostředky), fixa, voda
Zadání úkolu: Vyrobit rovnoramenné váhy a odměrný válec
Technické poznámky: Zvolit vhodné závaží – něco strojově vyráběné o totožné hmotnosti. Osvědčily se malé piškotky, tiktak. Sladkosti lepily a rychle se ztrácely :- )gumídci, lentilky
Metodické poznámky: U vah dbát na správnou polohu zavěšení misek, před měřením váhy vyvážit, Váhy jsou z papíru, pozor na protržení. Umístit je tak, aby nezavazely a mohlo se s nimi déle pracovat.
1. krok – výroba vah
2. kontrola závažíček – jedno z nich označit a porovnat s ostatními. Všechna závažíčka musí mít stejnou hmotnost.
3. krok – určení hmotnosti desetikoruny. Na internetu si zjistí, kolik skutečně 10 Kč váží a tak spočítat, kolik váží 1 závaží
4.krok – určení hmotnosti AA baterie
5.krok – ověření výsledku na digitální váze (pokud ji děti měly k dispozici) nebo na internetu
Učitelka: Hana Dvořáková
Cíl aktivity: Zopakování učiva
Třída: 9. ročník
Pomůcky: Tužka a papír
Zadání úkolu: Do dvojice dostali papír, který měli vyplnit. Nápověda názvů jednotek včetně jejich délek byla po celé třídě na papírkách.
Technické poznámky: Původně zamýšleno jako venkovní aktivita.
Metodické poznámky: Děkuji za dílnu V. Koudelkové, od které jsem tento nápad využila. Děti to i v červnu bavilo ;-).
Učitel: Jaroslav Čejka
Cíl aktivity: Rovnoramenné váhy – domácí práce žáků VI.
Třída: 6. ročník
Pomůcky: Materiál dle vlastního výběru
Zadání úkolu: Vyrobte zařízení, kterým byste dokázali zjistit hmotnost tělesa.
Metodické poznámky: S výrobky se pracuje v následující hodině a zjišťuje se dodržení zadání. Porovnávání hmotnosti známé a neznámé (závaží o známé hmotnosti a neznámé hmotnosti).
Učitelka: Věra Krůsová
Cíl aktivity: Určit vybranou vzdálenost krokováním, porovnat s údajem z online mapy, naučit se s tímto nástrojem pracovat. Zhodnotit přesnost měření a uvědomit si úskalí tohoto úkolu (např: počítání kroků, vhodná volba trasy).
Vypracování 1 | Vypracování 2 | Vypracování 3
Učitelka: Edita Martoníková
V době distanční výuky jsem v šestých třídách probírala Měření fyzikálních veličin, konkrétně: délku, objem, hmotnost, čas a teplotu. Zabývali jsme se historií, fyzikálními jednotkami a jejich převody, teorií měření: stupnice, nejmenší dílek, rozsah a pod. ale jaká by to byla fyzika bez pokusů. 😉
Děti měly „prošmejdit“ celý byt/dům a najít vše, co danou fyzikální veličinu umí změřit. A s dovolením a někdy i pomocí rodičů změřit něco „normálního“ a něco „extrémního“. U délky např.: šířku pokojíčku či tloušťku listu učebnice fyziky, u objemu: objem kuchyňské naběračky, hrníčku či kapky vody….V souvislosti s hmotností v některých rodinách oprášili váhy po babičkách i prababičkách a napadlo je, srovnat jejich přesnost s přesností těch moderních digitálních. Jak to dopadlo? Přikládám v příloze. 😉
A čas nám poskytnul příležitost vyrobit hodiny, ty přesýpací/přelévací vedly! A jaké technické problémy museli překonat – vyrobit vhodně velkou dírku, testovat různé sypké materiály, v troubě usušit písek, a další a co se u toho dozvěděly a naučily děti referovaly spolužákům v on-line hodinách. 🙂
Učitelka: Petra Hyklová
Velikonoční práce pro 6. ročník ZŠ/primu gymnázia.
Učitelka: Petra Hyklová
Opakování měření hustoty na konci tématického celku Měření fyzikálních veličin, 6. ročník ZŠ