Učitelka: Rita Chalupníková
Cíl aktivity: Pomocí běžných pomůcek zaznamenat graf závislosti výchylky kyvadla na čase
Třída: 2. ročník SŠ
Pomůcky: stojan (např. židle, stůl,…), provázek a kornout z papíru s ustřiženým dnem, mouka nebo písek, role papíru (kus tapety nebo igelitový pytel) pro záznam grafu
Zadání úkolu: Na stojan zavěste kyvadlo vytvořené z papírového kornoutu. Do kornoutu dejte sypký materiál. Pod kornout dejte papír, který budete rovnoměrně přímočaře posouvat (kolmo na směr pohybu kyvadla). Kornoutu ustřihněte dno a rozkývejte. Začněte pohybovat rolí papíru. Mouka či písek vám zaznamená okamžitou výchylku v daném čase. Aparaturu nafoťte a nafoťte i záznam grafu.
Technické poznámky: Možná se Vám bude hodit pomoc sourozence nebo kamaráda. Studenti měli k dispozici obrázkový návod.
Metodické poznámky: Lze zaznamenat pouze graf. Studenti mohou měřit i čas, určovat maximální výchylku, periodu. Mohou experimentovat, co se stane, když…(změní výchylku kyvadla, prodlouží délku kyvadla, budou posunovat rychleji se záznamovým papírem, nebudou papír posunovat rovnoměrně, použijí jiný sypký materiál,…)