Kaleidoskopy primy

Učitelka: Kateřina Lipertová

Jste příznivci fyziky? Milovníci umění? Neváhejte a vstupte do naší
fyzikální koronagalerie.
Uvidíte, co jste ještě neviděli! Nádhera, která vás jistě ohromí,
povstala ze 68 kaleidoskopů, které primáni vyrobili v rámci domácího
pokusování. Prozkoumejte kaleidoskopické obrazy i zblízka a
zkuste odhadnout, co autoři použili jako náplň svých krasohledů.
Co je váš favorit? Čočka, hrách a kuskus, nebo plameňáci?
Tkaničky od bot, nebo těstoviny? Sedmikrásky, nebo lidské oči?
Korálky, gumičky, nebo kancelářské sponky? Krásné jsou
všechny.

 

MŠ 4 pastelky

Od roku 2019 probíhají v MŠ 4 Pastelky workshopy s paními učitelkami v rámci cyklu Pohádková fyzika. Workshopy vede Jitka Houfková (MFF UK), garantka Elixíru pro program Pohádková fyzika, který také pracovně nazýváme “malá fyzika” a je určen pedagogům v předškolním a mladším školním vzdělávání (1. stupeň ZŠ).
Praktickou formou, skrze demonstraci jednoduchých pokusů a vysvětlení fyzikálních zákonitostí, se zde paní učitelky učí, jak pomocí experimentů umožnit dětem zkoumání a porozumění fungování světa kolem nich.
Klíčový je proces objevování a zážitek (AHA moment) skrze “věci” a pokusy s nimi, které známe z běžného života.

Na fotkách jsou zachyceny obrázky, které děti následně v rámci reflexe malují-kreslí, zachycují v nich, co si z pokusů zapamatovaly a v reportáži je shrnuto to nejdůležitější.

 

Jak ZLATÁ RYBKA splnila přání aneb Malé tandemy ve školce

Učitelka: Hana Burešová

Na Základní škole Ratibořická v Horních Počernicích již několik let funguje projekt Malé tandemy zaměřený na spolupráci žáků prvních a devátých tříd ve fyzice. V září letošního roku paní učitelka Hana Burešová spolu s Irenou Dvořákovou předávaly svoje zkušenosti kolegyním a kolegům v centru Elixíru v Praze 7.

Během workshopu si účastnice a účastníci vyzkoušeli několik jednoduchých pokusů, ale také diskutovali o tom, jak s takovou spoluprací začít ve svých školách.
Na konci setkání proběhlo tradiční dotazování, kdo a co z toho, co se dnes v centru odehrálo, vyzkouší ve své škole.
Druhostupňoví kolegové fyzici i paní učitelky z I. stupně o spolupráci VELKÝCH a MALÝCH fyziků ve svých školách přemýšleli a uvidíme, zda se do ní i pustí…

Paní učitelky z mateřských školek ale také projevily zájem něco takového realizovat. Společně jsme hledali různé způsoby, jak podobné spolupráce docílit, když ve své blízkosti nemají potřebné VELKÉ fyziky. Všechna navrhovaná řešení však na první pohled vypadala nereálně…
Odcházela jsem s pocitem, že více pomoci nemohu. Ale nedalo mi to a začala jsem přemýšlet, co naše MALÉ paní učitelky z hornopočernických školek – našly by parťáky?A našly! Jedna z našich devítek nemá svoje prvňáky. Oslovili jsme tedy MALOU paní učitelku z MŠ Chodovická z oddělení ZLATÁ RYBKA.