Vrhací stroje

Učitelka: Jana Dvořáková

Cíl aktivity: Vyzkoušet zákon zachování energie (přeměna energie v práci) v praxi

Třída: 8. ročník

Pomůcky: “Odpadní” materiál, který najdeš doma – kolíček, gumičky, lžičky, ….

Zadání úkolu: Vytvoř katapult z odpadního materiálu, který doma najdeš. Vyfoť katapult nebo natoč krátké video střelby z katapultu, případně udělej prezentaci o výrobě Tvého katapultu. Nezapomeň změřit a napsat do soukromé zprávy rekord, kam doletěla kostka lega.

Metodické poznámky: Žáci soutěžili o nejdelší dostřel.

 

Katapult (jednoduché stroje, přeměna energií)

Učitelka: Anna Hrubá

Cíl aktivity: Cílem aktivity je v praxi pochopit přeměnu jedné formy mechanické energie v jinou formu (potenciální na kinetickou) a přímé využití tohoto principu. při stavbě stroje.

Třída: 1. ročník SŠ

Pomůcky: Katapult si můžete vyrobit z kartonu i dřeva, záleží, jestli máte doma dílnu. Tyč nebo špejli k výrobě osy, kolem které se bude rameno katapultu otáčet, závaží na spodní část páky (u kartonového katapultu stačí plastelína, u dřevěného to chce těžší železné závaží), gumu.

Zadání úkolu: Na základě zaslaného videa se pokuste doma vytvořit vlastní katapult.

Technické poznámky: Video z pořadu PORT

Metodické poznámky: Cílem tohoto dobrovolného úkolu bylo zaktivizovat žáky na distanční výuce. Téma přeměny mechanické energie by pro studenty učebních oborů působilo dost akademicky. Často jde ale o zručně nadané studenty, kteří rádi doma něco tvoří a vyrábí, zvlášť když je to „funkční“.

 

Mechanické chobotničky

Učitel: Petr Koza

Chobotničky jsou jednoduché, ekologické, protože se k jejich výrobě využijí staré baterie a PET lahve, a zároveň efektní. Děti mají rády všechny výrobky, co se umí hýbat. A právě chobotničky se k nim řadí. Kromě zábavy při výrobě a zdobení a radosti z toho, že se jim chobotnička pohybuje, v praxi vidí přeměnu potenciální energie pružnosti gumičky na kinetickou energii chobotničky. Návod na výrobu od Věry Pejčochové zde: http://fyzweb.cz/materialy/vlachovice/2013/materialy/bdinkova/c-bdinkova-neco_ze_soku.pdf Chobotničky jsme vyráběli v rámci kroužku Fyzikální hrátky pro nižší gymnázium s žáky prim až tercií.

 

Loďky

Učitelka: Kateřina Lipertová

Vlastnoručně vyrobená lodička je skutečná fyzika v praxi. Ve videu uvidíte lodičky na různé pohony snadno vyrobitelné i malými dětmi. Plavby se zúčastnily lodičky na gumičkový, balónkový i hrnečkový pohon, lodička kolesová i lodička s vrtulí, plavidlo solární i větrníkové, lodička na parní pohon, loďka na dálkové ovládání, lodička na kostku ledu i loďka samopádlovací.

Loďky vznikly během Letního fyzikálního týdne na Církevním gymnáziu v Plzni a dopluly až do Lisabonu na festival Science on Stage 2019.
Výroba lodiček není nijak složitá, děti se při ní nenásilně seznámí s praktickým použitím mnoha fyzikálních zákonitostí (Newtonovy pohybové zákony, elektrický obvod, tření, těžiště a stabilita). 

A rozjet vlastnoručně vyrobenou lodičku je prostě čistá (fyzikální) radost!