Výbuch sopky

Učitelka: Jana Hoffmannová

Cíl aktivity: Dokážeme smícháním několika látek docílit výbuch?

Třída: Školní družina (1. – 5. třída)

Pomůcky: Tác, hluboký talíř, sklenička, alobal, jar, jedlá soda, potravinářské barvivo, špejle, ocet, dinosaurus

Zadání úkolu: V pravěku, kdy žili naši dinosauři, často vybuchovaly sopky. My si dnes zkusíme udělat malý výbuch, kdy se ta láva valí z nitra Země ven na povrch.

Technické poznámky: Do hlubokého talíře postavte skleničku a zakryjte alobalem. Do alobalu nad skleničkou udělejte otvor. Naplňte skleničku asi do 1/3 jarem, přisypte 5-6 lžiček jedlé sody a přidejte potravinářské barvivo (červené). Zamíchejte špejlí. Na závěr přidejte ocet – výbuch se dostaví. 😉

Metodické poznámky: Žáci pracovali ve 4 členných skupinách, v každé skupině byl alespoň jeden žák 4. třídy.

 

Difúze v kapalině – Voda a čaj

Šesťáci prováděli pokus s horkou a studenou vodou. Do dvou skleniček nalili horkou a studenou vodu. Do hrníčků vložili stejné pytlíky čaje tak, aby se vodou nehýbalo a pozorovali difúzi. Někteří fotili, někteří natáčeli.

Ve studené vodě probíhá difúze mnohem pomaleji než v horké vodě.
Difúze v kapalině – Eliška Gubová
Ve studené vodě probíhá difúze mnohem pomaleji než v horké vodě.
Obr.1 – Začátek pokusu
Obr.2
Obr.3
Ve studené vodě probíhá difúze mnohem pomaleji než v horké vodě.
Obr.4 Poslední záběr

 

 

Lávová lampa

Učitelka: Klára Plosová

Zadání: Vytvořte lávovou lampu. Na výrobu naší lávové lampy potřebujeme pouze: Průhlednou vysokou nádobu, vodu, kuchyňský olej, šumivé tablety (klidně vitamínové) a pro lepší efekt potravinové barvy.
Zadala jsem to napříč celým druhým stupněm.

 

Poklady naší země – ČR

Učitelka: Daniela Martincová

Projekt Poklady naší země – ČR byl realizován ve 4 dílnách s různým zaměřením: 1) enviromentální , mineralogie a minerální vody, lázeňství ČR, 2)keramická dílna,3) poslech audioknih Muž, který sázel stromy a Slyšíš jak mluví stromy, 4) experimentalni dilna fyziky,matematiky a chemie. Část prací je z keramické dilny- výroba květináčů pro sazenice stromů a volné zpracování poslechu audioknihy. Cílem projektu bylo seznámit žáky s proměnami sluneční energie, s jejich využitím a ochranou v prospěch všech,předně vody.V každé dílně žáci pracovali ve volitelnych skupinách od 5.- 9.+ třídy SŠ.

 

Lodička

Učitelka: Marcela Šumberová

Fotky jsou výsledkem práce žáků 7. ročníků ZŠ v průběhu distančního studia. V kapitole o vztlakové síle působící na těleso v kapalině již žáci zkoumali, jak se chovají tělesa ve vodě. Zjistili, že lžička, guma, kamínek klesá ke dnu, ale špunt, papír, špejle plave na hladině vody. Žáci porovnávali hustoty jejich materiálu s hustotou vody. Zadání úkolu bylo: vytvořte z alobalu (který má hustotu větší než hustota vody) loď tak, aby plavala na hladině vody a ještě uvezla drobný předmět. Cílem je uvědomění si fyzikálního jevu, že chování těles v kapalině záleží na tvaru a objemu ponořeného tělesa. Mohou tedy plavat na moři i lodě vyrobené ze železa, jehož hustota je mnohokrát vyšší než hustota vody.

 

Archimédův zákon podle Lilu

Učitelka: Kateřina Vágnerová

Sekunda gymnázium: Badatelská činnost vás tentokrát zavede do kuchyně a do koupelny. Vašim úkolem je podle přiloženého návodu vytvořit doma 3 různá těsta a provést s nimi “plovoucí experiment”. Vše řádně zdokumentovat a odevzdat. Protože je tato činnost náročná a protože budeme mít i online hodinu, nechám vám na toto bádání 2 týdny. Máte tedy čas si svou práci rozvrhnout tak, abyste hotový laboratorní protokol odevzdali v takové kvalitě, se kterou budete spokojeni. Vše máte podrobně popsáno v přiloženém dokumentu, kde najdete i protokol.

Zadání pro žáky včetně protokolu (docx)

 

Míchání koktejlů – porovnávání hustoty kapalin

Učitelka: Martina Pšeničková

Namíchej si vlastní koktejl Hustota je pro šesťáky poměrně těžká kapitola a namíchat si při fyzice koktejl z vlastních surovin, je vždy vítaným zpestřením. Fantazii se meze nekladou, předem se domluvíme, že nebudeme ochutnávat. Vznikají neopakovatelné kombinace pracích gelů, slané vody, sirupů i babiččiny třešňovice, šampónů, medu, gelů, oleje …

 

Projekt TEKUTINY

Učitelka: Zdeňka Kamarádová

7. roč. … úkolem bylo vyrobit plakát s tématem využití kapalin či plynů. V rámci pracovních činností (dílen) některé děti zhotovily výrobky, které se tematicky hodí. Přikládám jejich práce pro inspiraci.

Pokus “Karteziánský potapěč” (obrázek 8)

Tento pokus byl vymyslen Raffaellem Magiottim v 17.St. ale s Dekartem (Kortézem), i když se tak jmenuje, nijak nesouvisí.

Vysvětlení

Základem pokusu je hydrostatický a atmosferický tlak v lahvi a očním kapátku. Když se láhev stlačí, tlak uvnitř se zvětší a vzduch v očním kapátku se stlačí a kapátko klesne, po uvolnění stlačení láhve se tlak sníží a vzduch v kapátku vytlačí vodu zpátky do lahve, což vzpůsobí stoupaní kapátka až k víčku láhve.

Použití

Karteziánský potápěč se používá nejčastěji jako hračka, ale do poloviny minulého století se mu našlo i vědecké použití. Například, jako mikrorespirometr pro zkoumání dýchání jednobuněčných organismů.