Domácí laboratorní práce – plování těles

Učitelka: Jana Hynštová

Cíl aktivity: Zažít, že tíha pokladu (nákladu v loďce) je vyrovnávána vztlakovou silou vody a že objem vody o tíze pokladu je větší než objem pokladu

Třída: 7. ročník

Pomůcky: větší a menší nádoba, předmět s velkou hustotou (kámen, mince)

Zadání úkolu: Piráti propluli s pramicí do zatopené jeskyně a v loďce mají truhlu s pokladem. Chtějí truhlu hodit do jezírka. Po klesnutí truhly na dno jezírka voda v jeskyni stoupne, klesne nebo zůstane hladina stejně vysoko? Co se stane s ponorem lodi?

Technické poznámky: Je potřeba, aby byl kámen dostatečně velký a větší nádoba nebyla příliš široká. Lihovým fixem si označte výšku hladiny.

Metodické poznámky: Hodně žáků mělo utkvělou představu, že hladina vody v jezírku po vyhození pokladu stoupne. I po provedení experimentu mnozí psali, že hladina jezírka stoupla, i když byl vidět rozdíl hladin. Práci jsem jim musela vracet s tím, že mají použít větší kámen

 

Výbuch sopky

Učitelka: Jana Hoffmannová

Cíl aktivity: Dokážeme smícháním několika látek docílit výbuch?

Třída: Školní družina (1. – 5. třída)

Pomůcky: Tác, hluboký talíř, sklenička, alobal, jar, jedlá soda, potravinářské barvivo, špejle, ocet, dinosaurus

Zadání úkolu: V pravěku, kdy žili naši dinosauři, často vybuchovaly sopky. My si dnes zkusíme udělat malý výbuch, kdy se ta láva valí z nitra Země ven na povrch.

Technické poznámky: Do hlubokého talíře postavte skleničku a zakryjte alobalem. Do alobalu nad skleničkou udělejte otvor. Naplňte skleničku asi do 1/3 jarem, přisypte 5-6 lžiček jedlé sody a přidejte potravinářské barvivo (červené). Zamíchejte špejlí. Na závěr přidejte ocet – výbuch se dostaví. 😉

Metodické poznámky: Žáci pracovali ve 4 členných skupinách, v každé skupině byl alespoň jeden žák 4. třídy.

 

Difúze v kapalině – Voda a čaj

Šesťáci prováděli pokus s horkou a studenou vodou. Do dvou skleniček nalili horkou a studenou vodu. Do hrníčků vložili stejné pytlíky čaje tak, aby se vodou nehýbalo a pozorovali difúzi. Někteří fotili, někteří natáčeli.

Ve studené vodě probíhá difúze mnohem pomaleji než v horké vodě.
Difúze v kapalině – Eliška Gubová
Ve studené vodě probíhá difúze mnohem pomaleji než v horké vodě.
Obr.1 – Začátek pokusu
Obr.2
Obr.3
Ve studené vodě probíhá difúze mnohem pomaleji než v horké vodě.
Obr.4 Poslední záběr

 

 

Lávová lampa

Učitelka: Klára Plosová

Zadání: Vytvořte lávovou lampu. Na výrobu naší lávové lampy potřebujeme pouze: Průhlednou vysokou nádobu, vodu, kuchyňský olej, šumivé tablety (klidně vitamínové) a pro lepší efekt potravinové barvy.
Zadala jsem to napříč celým druhým stupněm.

 

Poklady naší země – ČR

Učitelka: Daniela Martincová

Projekt Poklady naší země – ČR byl realizován ve 4 dílnách s různým zaměřením: 1) enviromentální , mineralogie a minerální vody, lázeňství ČR, 2)keramická dílna,3) poslech audioknih Muž, který sázel stromy a Slyšíš jak mluví stromy, 4) experimentalni dilna fyziky,matematiky a chemie. Část prací je z keramické dilny- výroba květináčů pro sazenice stromů a volné zpracování poslechu audioknihy. Cílem projektu bylo seznámit žáky s proměnami sluneční energie, s jejich využitím a ochranou v prospěch všech,předně vody.V každé dílně žáci pracovali ve volitelnych skupinách od 5.- 9.+ třídy SŠ.

 

Lodička

Učitelka: Marcela Šumberová

Fotky jsou výsledkem práce žáků 7. ročníků ZŠ v průběhu distančního studia. V kapitole o vztlakové síle působící na těleso v kapalině již žáci zkoumali, jak se chovají tělesa ve vodě. Zjistili, že lžička, guma, kamínek klesá ke dnu, ale špunt, papír, špejle plave na hladině vody. Žáci porovnávali hustoty jejich materiálu s hustotou vody. Zadání úkolu bylo: vytvořte z alobalu (který má hustotu větší než hustota vody) loď tak, aby plavala na hladině vody a ještě uvezla drobný předmět. Cílem je uvědomění si fyzikálního jevu, že chování těles v kapalině záleží na tvaru a objemu ponořeného tělesa. Mohou tedy plavat na moři i lodě vyrobené ze železa, jehož hustota je mnohokrát vyšší než hustota vody.

 

Archimédův zákon podle Lilu

Učitelka: Kateřina Vágnerová

Sekunda gymnázium: Badatelská činnost vás tentokrát zavede do kuchyně a do koupelny. Vašim úkolem je podle přiloženého návodu vytvořit doma 3 různá těsta a provést s nimi “plovoucí experiment”. Vše řádně zdokumentovat a odevzdat. Protože je tato činnost náročná a protože budeme mít i online hodinu, nechám vám na toto bádání 2 týdny. Máte tedy čas si svou práci rozvrhnout tak, abyste hotový laboratorní protokol odevzdali v takové kvalitě, se kterou budete spokojeni. Vše máte podrobně popsáno v přiloženém dokumentu, kde najdete i protokol.

Zadání pro žáky včetně protokolu (docx)

 

Míchání koktejlů – porovnávání hustoty kapalin

Učitelka: Martina Pšeničková

Namíchej si vlastní koktejl Hustota je pro šesťáky poměrně těžká kapitola a namíchat si při fyzice koktejl z vlastních surovin, je vždy vítaným zpestřením. Fantazii se meze nekladou, předem se domluvíme, že nebudeme ochutnávat. Vznikají neopakovatelné kombinace pracích gelů, slané vody, sirupů i babiččiny třešňovice, šampónů, medu, gelů, oleje …