V této galerii najdete fotky, které jsem vyfotila pro své terciány jako námět na domácí pokusování na téma Optické hračky.
Nakonec z nich povstala i moje letošní péefka. A tak přeji klidný a radostný nový rok!
Virtuální Digicentrum Elixíru do škol
V této galerii najdete fotky, které jsem vyfotila pro své terciány jako námět na domácí pokusování na téma Optické hračky.
Nakonec z nich povstala i moje letošní péefka. A tak přeji klidný a radostný nový rok!
Tento školní rok (2021/22) jsme se žáky 9.ročníku vyráběli vánoční přáníčka s elektrickým obvodem. Dle šikovnosti trvala dětem 1 – 2 vyučovací hodiny.
Na elektrický obvod jsme použili 3V knoflíkovou baterii, žlutou LED a měděnou lepicí pásku (laskarduino.cz).
Učitelka: Jana Hynštová
Cíl aktivity: zopakování rovnováhy na páce, šíření tepla i toho, co znamená slovo mobil
Třída: 7.–8. ročník
Pomůcky: 5 kraslic, 3 půlky špejle + 1 celá špejle, nit
Zadání úkolu: Video vzniklo po online setkání Magenta Experience Center s Bárou Mikuleckou a Zbyškem Mošnou na téma velikonoční fyzika
Technické poznámky: Vajíčkomobil byl umístěný u kamen, v nichž se právě zatopilo a na otáčejícím se mobilu bylo krásně vidět stoupání teplého vzduchu
Učitelka: Jana Hynštová
Cíl aktivity: Zažít, že tíha pokladu (nákladu v loďce) je vyrovnávána vztlakovou silou vody a že objem vody o tíze pokladu je větší než objem pokladu
Třída: 7. ročník
Pomůcky: větší a menší nádoba, předmět s velkou hustotou (kámen, mince)
Zadání úkolu: Piráti propluli s pramicí do zatopené jeskyně a v loďce mají truhlu s pokladem. Chtějí truhlu hodit do jezírka. Po klesnutí truhly na dno jezírka voda v jeskyni stoupne, klesne nebo zůstane hladina stejně vysoko? Co se stane s ponorem lodi?
Technické poznámky: Je potřeba, aby byl kámen dostatečně velký a větší nádoba nebyla příliš široká. Lihovým fixem si označte výšku hladiny.
Metodické poznámky: Hodně žáků mělo utkvělou představu, že hladina vody v jezírku po vyhození pokladu stoupne. I po provedení experimentu mnozí psali, že hladina jezírka stoupla, i když byl vidět rozdíl hladin. Práci jsem jim musela vracet s tím, že mají použít větší kámen
Vážení kolegové,
chtěl bych s vámi sdílet video z exkurze do vodní elektrárny Lipno I, kterou pravidelně organizuji pro žáky 9. ročníků. Bohužel za COVID časů, kdy byli všichni doma bylo nutné sestříhat záznam z předchozích exkurzí a vytvořit jakousi virtuální prohlídku. Snad vám video poslouží ve vaší práci.
Vážení kolegové,
toto video vzniklo v COVIDové době, kdy jsem se snažil domácí výuku zpestřit domácím experimentem. Banální úkol “Změřte periodu kyvadla” se zvrtnul v neuvěřitelnou plejádu úsměvných výsledků, konstrukčních pokusů a omylů, do které byly často zapojeny celé rodiny. Za vše mluví situace, kdy při dvojnásobném zvýšení hmotnosti závaží (závěs měl zůstat stejně dlouhý), žákovi správně vyšlo, že perioda kmitu se nezměnila. Jeho matka však prohlásila, že je neschopný, nemůže tvrdit takové nesmysly a pustila se do měření sama. Po dvouhodinové snaze ovlivnit výsledek, poslala video, které (po editaci v iPhone) dokazovala, že po zdvojnásobení hmotnosti závaží se perioda zkrátí skoro(!) na polovinu. Vzhledem k tomu, že se úkol týkal čtyř tříd, mi připadalo efektivnější všechny počastovat správným postupem, než každému psát, co bylo špatně. Doufám že vám následující video přijde vhod.
Učitelka: Zdeňka Kamarádová
Cíl aktivity: objevování a aplikace fyzikálních poznatků
Třída: 6. – 9. ročník
Pomůcky: dle potřeby
Zadání úkolu:
Celý článek Fyzikální střípky školního roku 2020/21
Učitel: Zdeněk Chlup
Cíl aktivity: Mezipředmětové vztahy ve fyzice, pracovních činnostech a matematice
Třída: 6. – 8. třída
Pomůcky: Pravítko, kružítko, tužka, tavná pistole, 1 kč, lékařské špachtle, izolepa, A4 čtvrtka, nůžky,
Zadání úkolu: Sestavení bumerangu, využití geometrie, aerodynamický tvar bumerangu
Učitelka: Radomíra Kreibichová
Cíl aktivity: Pozorovat obraz v zrcadle
Třída: 7. ročník
Pomůcky: 2 velká rovinná zrcadla
Zadání úkolu:
Technické poznámky: Velká zrcadla máme v šatně. Stavebnice = Geoland zrcadlový set GEO j.
Ukázky:
Učitelka: Radomíra Kreibichová
Cíl aktivity: Vytvořit představy o tom, že stejná hmotnost látek neznamená stejný objem
Třída: 6. ročník
Pomůcky: kádinky, digitální váha
Zadání úkolu: Nasbírej do kádinky takové množství látky, aby obsah kádinky vážil 50 g.
Technické poznámky: Pokus jsme prováděli na školní zahradě, kde měli žáci dostatek různých materiálů ke sběru. Podobně by šlo provést s kapalinami (voda, olej, mléko, med…)
Metodické poznámky: Nejprve je třeba žákům připomenout tárování vah