Distanční zapalování svíčky

Jednou z fyzikálních hrátek, které jsem zadával žákům při distanční výuce bylo:

Distanční zapalování svíčky

Pokyny:

Zjistěte ve kterém skupensví probíhá hoření látek.

S využitím znalostí a !pod dozorem rodičů! vyzkoušejte zapalování sfouknuté svíčky přes kouř.

Popište, jak je to možné. Vyzkoušejte různé svíčky a změřte nejdelší vzdálenost, na kterou se zaplení povedlo.

Experiment natočte, video zkraťte na maximálně 20 s a uložte na youtube. Do zorného pole kamery vložte papír se jménem!. Odkaz na video vložte spolu s fotografií zápisu do Wordu a uložte jako PDF!

Pár zdařilých videí přikládám:

 

Míchání koktejlů – porovnávání hustoty kapalin

Učitelka: Martina Pšeničková

Namíchej si vlastní koktejl Hustota je pro šesťáky poměrně těžká kapitola a namíchat si při fyzice koktejl z vlastních surovin, je vždy vítaným zpestřením. Fantazii se meze nekladou, předem se domluvíme, že nebudeme ochutnávat. Vznikají neopakovatelné kombinace pracích gelů, slané vody, sirupů i babiččiny třešňovice, šampónů, medu, gelů, oleje …

 

Spektroskop z CD (DVD) a fotoaparátu na mobilu

Spektroskopy z CD (DVD) a fotoaparátu na mobilu

Po inspiraci na dílně Jiřího Dolejšího jsme vytvořili s dětmi spektroskopy z CD a mobilu. Podle jeho návodu jsme odstranili krycí folii z kousku CD, přitiskli k fotoaparátu mobilu a pak už jen fotili a fotili spektra různých světelných zdrojů. Našim fotoaparátům neuniklo ani světýlko v ledničce. Najdete ho v naší fotogalerii?

 

Projekt TEKUTINY

Učitelka: Zdeňka Kamarádová

7. roč. … úkolem bylo vyrobit plakát s tématem využití kapalin či plynů. V rámci pracovních činností (dílen) některé děti zhotovily výrobky, které se tematicky hodí. Přikládám jejich práce pro inspiraci.

Pokus “Karteziánský potapěč” (obrázek 8)

Tento pokus byl vymyslen Raffaellem Magiottim v 17.St. ale s Dekartem (Kortézem), i když se tak jmenuje, nijak nesouvisí.

Vysvětlení

Základem pokusu je hydrostatický a atmosferický tlak v lahvi a očním kapátku. Když se láhev stlačí, tlak uvnitř se zvětší a vzduch v očním kapátku se stlačí a kapátko klesne, po uvolnění stlačení láhve se tlak sníží a vzduch v kapátku vytlačí vodu zpátky do lahve, což vzpůsobí stoupaní kapátka až k víčku láhve.

Použití

Karteziánský potápěč se používá nejčastěji jako hračka, ale do poloviny minulého století se mu našlo i vědecké použití. Například, jako mikrorespirometr pro zkoumání dýchání jednobuněčných organismů.

 

Projekt ČAS

Učitelka: Zdeňka Kamarádová

6. roč. … úkolem bylo vytvořit plakát jako reklamu na veličinu čas a vyrobit funkční hodiny (přesýpací, vodní či jiné), které naměří 3 nebo 5 nebo 7 případně 10 minut (stačí jeden z uvedených časových limitů).

 

Fyzikální dopoledne pro žáky ZŠ

Učitelka: Věra Krůsová

V únoru 2019 jsem se svými středoškolskými studenty připravila fyzikální program pro děti ze 3. třídy ZŠ na téma voda a světlo. Děti byly rozděleny na poloviny a vystřídaly se na dvou pracovištích, kde jim průvodci byli studenti gymnázia. Pokusy ukazovaly různou hustotu kapalin a chování těles v kapalinách, připravili jsme kyslík a oxid uhličitý a zkoumali jejich vlastnosti či experimentovali s plynem do zapalovačů. Žáci rozkládali světlo pomocí hranolů, zkoumali barvy na monitoru i barvu předmětů a stínů v různých světlech. Nakonec si vyrobili krasohled. Nadšené byli nejen děti, ale i jejich paní učitelka. Nové zkušenosti získali i středoškolští studenti. A to vše také díky inspiraci z různých aktivit Elixíru.

 

Laboratorní práce – hydromechanika

Učitel: Vítězslav Pěnička

Domácí laboratorní úloha pro osvojení probraného učiva (mechanika tekutin v domácnosti – kvinta SŠ).
Úkoly:

  1. určete denní/týdenní spotřebu vody
  2. zjistěte cenu vodného/stočného v místě bydliště
  3. experimentálně zjistěte průtok vodovodního kohoutku
  4. určete rychlost proudění vody z tohoto kohoutku
  5. popište výtok kapaliny z děrované PET lahve – vodorovný vrh
 

Experimenty v rámci ESDY – téma vlnění

Učitelka: Jitka Soukupová

ESDY letos proběhl již 16. rokem a organizuje jej pro děti a mládež MILSET Evropa. Letošní téma bylo „Objevuj barvy prostřednictvím experimentů“, bohužel akce proběhla právě v začátku koronavirové pandemie, proto představuji ukázku z ročníku 2019, kdy tématem byly „Waves – vlny“. V roce 2021 se již můžete zapojit i vy! Akce probíhá vždy během měsíce března. Experimenty na dané téma si na Gymnáziu Stříbro připravovali žáci primy – kvarty v rámci dobrovolné školní přehlídky ESDY 2019.

Více informací najdete na jejich webových stránkách nebo na Facebooku.

 

Hrátky s magnety

Učitelka: Radomíra Kreibichová

Práci plnili žáci 6. ročníku ZŠ v rámci distanční výuky. Nejprve pátrali doma po různých magnetech a jejich využití. Poté se seznámili prostřednictvím prezentace s vlastnostmi magnetů a provedli několik pokusů s “ledničkovými” magnety. Nakonec si s magnety hráli – dělali úpravy obličejů pomocí magnetu a železných pilin a kouzlili s magnety. Svá tvoření posílali ve formě fotek i videí, jsou zveřejněna ve fotogalerii na stránkách školy.