Projektor obrázků

Pomůcky:

několik krabic, špejle, nůžky, lupa v držáku, lihové fixy, průhledná fólie, baterka.

Postup:

Nejdříve vystřihneme z tvrdého papíru kolo o poloměru okolo 10 cm a uděláme 4 otvory. Do těchto otvorů přilepíme izolepou průhledné fólie, na které jsme nakreslili obrázky. Uprostřed kartonového kola propíchneme nůžkami dírku a vložíme do něj špejli, která bude sloužit jako osa otáčení kartonového kola. Kolo připevníme k větší krabici špejlí, aby jím šlo otáčet. Na krabici postavíme stínítko.

Abychom nemuseli být opatrní z hlediska požární bezpečnosti (pracovali bychom se svíčkou), použili jsme pro tento pokus baterku. 

V zatemněné místnosti prosvětlíme nakreslený obrázek a posouváním lupy zaostříme obraz.

Měli bychom si dát více práce s lupou a vyrobit pro ni pořádný kartonový stojan.

Vyzkoušejte projekci obrázkem, který není symetrický.
 

Poklady naší země – ČR

Učitelka: Daniela Martincová

Projekt Poklady naší země – ČR byl realizován ve 4 dílnách s různým zaměřením: 1) enviromentální , mineralogie a minerální vody, lázeňství ČR, 2)keramická dílna,3) poslech audioknih Muž, který sázel stromy a Slyšíš jak mluví stromy, 4) experimentalni dilna fyziky,matematiky a chemie. Část prací je z keramické dilny- výroba květináčů pro sazenice stromů a volné zpracování poslechu audioknihy. Cílem projektu bylo seznámit žáky s proměnami sluneční energie, s jejich využitím a ochranou v prospěch všech,předně vody.V každé dílně žáci pracovali ve volitelnych skupinách od 5.- 9.+ třídy SŠ.

 

Kompas doma vyrobený

Učitelka: Hana Hubačová

Žáci 6. třídy ZŠ po zkoumání a pokusech s magnety, měli doma vyzkoušet své znalosti praktickým pokusem. (Cíl – využívá prakticky poznatky o působení magnetického pole) Znění úkolu: “Zvládl/a bys vytvořit kompas, pokud máš k dispozici jehlu, šroub, sklenici, vodu, list stromu, magnet a talíř? Vyfoť svůj kompas a pošli zpět. Na společné videokonferenci vysvětlíš svůj postup práce.” Na obrázku je domácí kompas Tobiáše Nováka.

 

Vytváření představ o objemových jednotkách

Učitelka: Hana Trhlíková

Práce vznikala během několika “hodin” v 6. ročníku. Nejdříve porovnávali a měřili objemy hrníčků pomocí kuchyňské odměrky, potom modelovali krychlový decimetr, nakonec počítali objemy kostičkových modelů.

 

Vlastnosti matematického kyvadla

Učitelka: Hana Trhlíková

Jde o domácí laboratorní práci určenou žákům 8. ročníku ZŠ. Jejich úkolem bylo opakovaně (3-krát) změřit dobu 10 kmitů pro 6 různých délek kyvadla, výsledky zpracovat do tabulky – určit průměrnou dobu 10 kmitů, periodu pro každou délku kyvadla a frekvenci. V závěru měli zformulovat, jak souvisí perioda kyvadla s jeho délkou a jak souvisí frekvence kyvadla s délkou.

 

Pátrání s UV světlem

Učitelka: Renata Štollová

Zadaný úkol byl jednoduchý. Přečíst tajné písmo napsané UV fixem a splnit 10 úkolů. Nejdřív bylo třeba UV lampičku, kterou bychom na papír s textem posvítili, vyrobit. Pomůcky na výrobu: UV dioda, elektrický odpor, vodiče, dvě kancelářské sponky, bužírka, 4,5 V baterie Na práci jsme potřebovali nůž, pájku, cín, kahan. UV světlo vyráběli žáci 2. – 4. tříd na kroužku. Práce začala oholením vodiče z obou stran, připájením vodiče k odporu a následně k diodě. Přes holé dráty jsme natáhli bužírku. Kancelářské sponky jsme použili na připojení diody s odporem k baterii. Připojení jsme zjistili, že dioda svítí pouze ve správném zapojení k baterii. S tímto světlem si můžeme prohlédnout i ochranné prvky bankovek, jízdenek MHD, zvýrazňovače, … .