Mechanické chobotničky

Učitel: Petr Koza

Chobotničky jsou jednoduché, ekologické, protože se k jejich výrobě využijí staré baterie a PET lahve, a zároveň efektní. Děti mají rády všechny výrobky, co se umí hýbat. A právě chobotničky se k nim řadí. Kromě zábavy při výrobě a zdobení a radosti z toho, že se jim chobotnička pohybuje, v praxi vidí přeměnu potenciální energie pružnosti gumičky na kinetickou energii chobotničky. Návod na výrobu od Věry Pejčochové zde: http://fyzweb.cz/materialy/vlachovice/2013/materialy/bdinkova/c-bdinkova-neco_ze_soku.pdf Chobotničky jsme vyráběli v rámci kroužku Fyzikální hrátky pro nižší gymnázium s žáky prim až tercií.

 

Lodička

Učitelka: Marcela Šumberová

Fotky jsou výsledkem práce žáků 7. ročníků ZŠ v průběhu distančního studia. V kapitole o vztlakové síle působící na těleso v kapalině již žáci zkoumali, jak se chovají tělesa ve vodě. Zjistili, že lžička, guma, kamínek klesá ke dnu, ale špunt, papír, špejle plave na hladině vody. Žáci porovnávali hustoty jejich materiálu s hustotou vody. Zadání úkolu bylo: vytvořte z alobalu (který má hustotu větší než hustota vody) loď tak, aby plavala na hladině vody a ještě uvezla drobný předmět. Cílem je uvědomění si fyzikálního jevu, že chování těles v kapalině záleží na tvaru a objemu ponořeného tělesa. Mohou tedy plavat na moři i lodě vyrobené ze železa, jehož hustota je mnohokrát vyšší než hustota vody.

 

Archimédův zákon podle Lilu

Učitelka: Kateřina Vágnerová

Sekunda gymnázium: Badatelská činnost vás tentokrát zavede do kuchyně a do koupelny. Vašim úkolem je podle přiloženého návodu vytvořit doma 3 různá těsta a provést s nimi “plovoucí experiment”. Vše řádně zdokumentovat a odevzdat. Protože je tato činnost náročná a protože budeme mít i online hodinu, nechám vám na toto bádání 2 týdny. Máte tedy čas si svou práci rozvrhnout tak, abyste hotový laboratorní protokol odevzdali v takové kvalitě, se kterou budete spokojeni. Vše máte podrobně popsáno v přiloženém dokumentu, kde najdete i protokol.

Zadání pro žáky včetně protokolu (docx)

 

Fotosoutěž: fyzika kolem nás

Učitelka: Kateřina Vágnerová

Fyzika je všude kolem nás. Fyzikální děje jsou podstatou všeho živého i neživého. Stačí se jen dívat. Vyhlašuji fotosoutěž, ke které stačí jen Tvůj mobil (nebo foťák) a otevřené oči. Vyfoť jakýkoliv fyzikální děj. Opatři fotografii doprovodným popisem daného fyzikálního jevu. Svou fotografii nahraj do zdejšího oddílu.

 

Jak změřit periodu kyvadla

Učitel: Čestmír Krejčí

V rámci opakování učiva o mechanickém kmitání kyvadla, měli za úkol žáci 2. ročníku gymnázia v distanční výuce, natočit mobilním telefonem nebo fotoaparátem krátké video, které by mělo splňovat následující požadavky: – vyrobte si doma jednoduché matematické kyvadlo, – změřte jeho délku přiloženým měřidlem – zaznamenejte 5 kmitů kyvadla se změřením jejich doby na přiložených stopkách – na papíru uveďte výpočet periody (doby 1 kmitu) pomocí provedeného pokusu – na papíru uveďte výpočet doby 1 kmitu pomocí vzorce pro periodu kyvadla (papír bude součástí videa) – porovnejte oba získané výsledky – video by nemělo i s už připraveným nasnímaným výpočtem trvat déle než 60 s.

 

Funkční bagr

Pracuji na odborné SŠ, tedy škole negymnaziálního typu spojenou i s učilištěm. Její zaměření jsou automobily a vůbec dopravní prostředky všeho druhu. A tak se snažím studenty přesvědčit, že fyzika je všude, zvlášť v jejich oboru. Ani v distanční výuce jsem nechtěla ochudit hydromechaniku o experimenty. Na YouTube jsem našla zajímavé video s jednoduchým návodem na výrobu bagru.

https://www.youtube.com/watch?v=g5npkc4Ro38 – video, které jsem využila pro zadání

Vybídla jsem proto studenty 1.ročníků /maturitní obory autotronik a provoz a ekonomika dopravy/, zda by se někdo vrhnul i do tohoto dobrovolného úkolu, ve kterém si ověří a vyzkouší platnost Pascalova zákona. “Nejvychytanější” video jednoho ze studentů jsme s jeho svolením dokonce sdíleli na školním FB v rámci propagace fyziky. Posuďte sami.