Mechanické chobotničky

Učitel: Petr Koza

Chobotničky jsou jednoduché, ekologické, protože se k jejich výrobě využijí staré baterie a PET lahve, a zároveň efektní. Děti mají rády všechny výrobky, co se umí hýbat. A právě chobotničky se k nim řadí. Kromě zábavy při výrobě a zdobení a radosti z toho, že se jim chobotnička pohybuje, v praxi vidí přeměnu potenciální energie pružnosti gumičky na kinetickou energii chobotničky. Návod na výrobu od Věry Pejčochové zde: http://fyzweb.cz/materialy/vlachovice/2013/materialy/bdinkova/c-bdinkova-neco_ze_soku.pdf Chobotničky jsme vyráběli v rámci kroužku Fyzikální hrátky pro nižší gymnázium s žáky prim až tercií.

 

Lodička

Učitelka: Marcela Šumberová

Fotky jsou výsledkem práce žáků 7. ročníků ZŠ v průběhu distančního studia. V kapitole o vztlakové síle působící na těleso v kapalině již žáci zkoumali, jak se chovají tělesa ve vodě. Zjistili, že lžička, guma, kamínek klesá ke dnu, ale špunt, papír, špejle plave na hladině vody. Žáci porovnávali hustoty jejich materiálu s hustotou vody. Zadání úkolu bylo: vytvořte z alobalu (který má hustotu větší než hustota vody) loď tak, aby plavala na hladině vody a ještě uvezla drobný předmět. Cílem je uvědomění si fyzikálního jevu, že chování těles v kapalině záleží na tvaru a objemu ponořeného tělesa. Mohou tedy plavat na moři i lodě vyrobené ze železa, jehož hustota je mnohokrát vyšší než hustota vody.

 

Archimédův zákon podle Lilu

Učitelka: Kateřina Vágnerová

Sekunda gymnázium: Badatelská činnost vás tentokrát zavede do kuchyně a do koupelny. Vašim úkolem je podle přiloženého návodu vytvořit doma 3 různá těsta a provést s nimi “plovoucí experiment”. Vše řádně zdokumentovat a odevzdat. Protože je tato činnost náročná a protože budeme mít i online hodinu, nechám vám na toto bádání 2 týdny. Máte tedy čas si svou práci rozvrhnout tak, abyste hotový laboratorní protokol odevzdali v takové kvalitě, se kterou budete spokojeni. Vše máte podrobně popsáno v přiloženém dokumentu, kde najdete i protokol.

Zadání pro žáky včetně protokolu (docx)

 

Fotosoutěž: fyzika kolem nás

Učitelka: Kateřina Vágnerová

Fyzika je všude kolem nás. Fyzikální děje jsou podstatou všeho živého i neživého. Stačí se jen dívat. Vyhlašuji fotosoutěž, ke které stačí jen Tvůj mobil (nebo foťák) a otevřené oči. Vyfoť jakýkoliv fyzikální děj. Opatři fotografii doprovodným popisem daného fyzikálního jevu. Svou fotografii nahraj do zdejšího oddílu.

 

Distanční zapalování svíčky

Jednou z fyzikálních hrátek, které jsem zadával žákům při distanční výuce bylo:

Distanční zapalování svíčky

Pokyny:

Zjistěte ve kterém skupensví probíhá hoření látek.

S využitím znalostí a !pod dozorem rodičů! vyzkoušejte zapalování sfouknuté svíčky přes kouř.

Popište, jak je to možné. Vyzkoušejte různé svíčky a změřte nejdelší vzdálenost, na kterou se zaplení povedlo.

Experiment natočte, video zkraťte na maximálně 20 s a uložte na youtube. Do zorného pole kamery vložte papír se jménem!. Odkaz na video vložte spolu s fotografií zápisu do Wordu a uložte jako PDF!

Pár zdařilých videí přikládám:

 

Míchání koktejlů – porovnávání hustoty kapalin

Učitelka: Martina Pšeničková

Namíchej si vlastní koktejl Hustota je pro šesťáky poměrně těžká kapitola a namíchat si při fyzice koktejl z vlastních surovin, je vždy vítaným zpestřením. Fantazii se meze nekladou, předem se domluvíme, že nebudeme ochutnávat. Vznikají neopakovatelné kombinace pracích gelů, slané vody, sirupů i babiččiny třešňovice, šampónů, medu, gelů, oleje …