Spektroskop z CD (DVD) a fotoaparátu na mobilu

Spektroskopy z CD (DVD) a fotoaparátu na mobilu

Po inspiraci na dílně Jiřího Dolejšího jsme vytvořili s dětmi spektroskopy z CD a mobilu. Podle jeho návodu jsme odstranili krycí folii z kousku CD, přitiskli k fotoaparátu mobilu a pak už jen fotili a fotili spektra různých světelných zdrojů. Našim fotoaparátům neuniklo ani světýlko v ledničce. Najdete ho v naší fotogalerii?

 

Projekt TEKUTINY

Učitelka: Zdeňka Kamarádová

7. roč. … úkolem bylo vyrobit plakát s tématem využití kapalin či plynů. V rámci pracovních činností (dílen) některé děti zhotovily výrobky, které se tematicky hodí. Přikládám jejich práce pro inspiraci.

Pokus “Karteziánský potapěč” (obrázek 8)

Tento pokus byl vymyslen Raffaellem Magiottim v 17.St. ale s Dekartem (Kortézem), i když se tak jmenuje, nijak nesouvisí.

Vysvětlení

Základem pokusu je hydrostatický a atmosferický tlak v lahvi a očním kapátku. Když se láhev stlačí, tlak uvnitř se zvětší a vzduch v očním kapátku se stlačí a kapátko klesne, po uvolnění stlačení láhve se tlak sníží a vzduch v kapátku vytlačí vodu zpátky do lahve, což vzpůsobí stoupaní kapátka až k víčku láhve.

Použití

Karteziánský potápěč se používá nejčastěji jako hračka, ale do poloviny minulého století se mu našlo i vědecké použití. Například, jako mikrorespirometr pro zkoumání dýchání jednobuněčných organismů.

 

Projekt ČAS

Učitelka: Zdeňka Kamarádová

6. roč. … úkolem bylo vytvořit plakát jako reklamu na veličinu čas a vyrobit funkční hodiny (přesýpací, vodní či jiné), které naměří 3 nebo 5 nebo 7 případně 10 minut (stačí jeden z uvedených časových limitů).

 

Experimenty v rámci ESDY – téma vlnění

Učitelka: Jitka Soukupová

ESDY letos proběhl již 16. rokem a organizuje jej pro děti a mládež MILSET Evropa. Letošní téma bylo „Objevuj barvy prostřednictvím experimentů“, bohužel akce proběhla právě v začátku koronavirové pandemie, proto představuji ukázku z ročníku 2019, kdy tématem byly „Waves – vlny“. V roce 2021 se již můžete zapojit i vy! Akce probíhá vždy během měsíce března. Experimenty na dané téma si na Gymnáziu Stříbro připravovali žáci primy – kvarty v rámci dobrovolné školní přehlídky ESDY 2019.

Více informací najdete na jejich webových stránkách nebo na Facebooku.

 

Hrátky s magnety

Učitelka: Radomíra Kreibichová

Práci plnili žáci 6. ročníku ZŠ v rámci distanční výuky. Nejprve pátrali doma po různých magnetech a jejich využití. Poté se seznámili prostřednictvím prezentace s vlastnostmi magnetů a provedli několik pokusů s “ledničkovými” magnety. Nakonec si s magnety hráli – dělali úpravy obličejů pomocí magnetu a železných pilin a kouzlili s magnety. Svá tvoření posílali ve formě fotek i videí, jsou zveřejněna ve fotogalerii na stránkách školy.

 

Výtvarně “krásná” 3D kniha s meteorologickými pojmy

Učitelka: Olga Kačenková

Meteorologie je takovou popelkou v učivu ZŠ a přitom se s počasím potkáváme dnes a denně. Co všechno meteorologie zkoumá? Přibližte téma malým dětem pomocí 3D knihy (žákům jsem on-line ukazovala své oblíbené knihy). Zadání vzniklo na základě žákovských stížností, že nemají v distančním studiu výtvarnou výchovu. Ve fyzice jsme učivo probrali a měli jsme dost času na legrácky. Úkol ještě běží, takže případně přidám další práce.

 

Vánoční přání s LED

Učitelka: Jitka Piskačová

Zadání pro studenty bylo: Vyrobte vánoční přáníčko s jednoduchým elektrickým obvodem s LED tak, aby se LED při sepnutí rozsvítila. Aktivitu jsem zařadila v rámci dopoledního programu poslední den před vánočními prázdninami poté, co proběhla naše třídní vánoční besídka. Materiál na výrobu přáníček ode mne žáci dostali pod stromečkem jako dárek. Žáci si vytvořili z lavic ve třídě pracovní ostrůvky a po předvedení mého přáníčka a vyslechnutí instrukcí k výrobě si vzali potřebné pomůcky a pracovali – nejprve grafický návrh, pak návrh elektrického obvodu, vyřešení spínače a připojení LEDky. Intenzivně pracovali všichni, já jsem občas potřebným pomohla s vyřešením nějakého technického problému. Všem kvartánům (9. ročník ZŠ) se přáníčko povedlo a úspěšně rozsvítilo.

 

Atmosférický tlak – z jednoduchého pokusu dobrodružství

Učitelka: Ilona Hejmanová, Masarykova ZŠ Horní Bříza

Notoricky známý pokus, kdy se na skleničce s vodou přidrží papír a po otočení se voda nevylije (většinou), s dětmi určitě také děláte. Velkou pozornost získám, když vezmu pořádnou sklenici. Tu už dětem do ruky nedávám, je skleněná, klouže a je dost těžká. 🙁 Dopředu se domlouváme, kdo bude uklízet, kdyby se pokus nezdařil – už tady bývá nával. 🙂

Třída je teď prázdná, protože koronavirus nám vyhnal děti. Pokus se tímto stal výzvou na doma a podnětem ke spolupráci v rodině. Cituji ze zadání žákům: „…Zbývá už jen zjistit, jestli ten atmosférický tlak máte i doma:

Pokus začnete v koupelně. Je popsán v učebnici na str. 82 uprostřed. Pokud ho uděláte podle návodu a přejdete celou koupelnu, získáte hodnost ŠIKULA.

Odvážnější jedinci po natrénování v koupelně vezmou větší sklenici a připraví obdobný pokus. Zajistí si souhlas a asistenci rodičů (ti se zároveň stanou i rozhodčími). Když s takto otočenou sklenicí přejdou kuchyni, získají hodnost PAŠÁK.

Pro ty nejstatečnější bude potřeba nejen fyzikální znalosti, šikovnost, ale i pořádný kus sociální inteligence. Protože přesvědčit rodiče, aby vás s ještě větší obrácenou sklenicí nechali přejít obývák, nebude jistě jednoduché. Kdo to dokáže, vodu v obýváku nevylije, získává hodnost BOREC.

Až budete posílat výsledky, určitě se mi pochlubte, jaké hodnosti jste dosáhli. …“

Většina dětí nakonec běhala i se sourozenci se skleničkami po zahradě – tuhle variantu rádi přidali rodiče. Odezva byla celkem velká, výsledky různé. Cituji ukázky i s chybami:

Dobrý den,
vylila jsem hned to první a tamto už jsem raději vzdala.
pozdravem…

…a pokus fyziky dosáhl jsem hodnosti borec. Mějte se hezky…

…A pokus z Fyziky se mi povedl, povedlo se mi přejít koupelnu u kuchyni ale v obýváku už se mi promočil papír a voda se nám vylila po obýváku 🙂 naštěstí jenom na lino a ne na koberec takže jsme to jenom utřeli a smáli se. Mějte se hezky, na shledanou…

Přiznávám, že já jsem také jednou tuhle sklenici uprostřed třídy vylila! Pamatujeme si ten pokus všichni doteď. 🙂

 

Kaleidoskopy primy

Učitelka: Kateřina Lipertová

Jste příznivci fyziky? Milovníci umění? Neváhejte a vstupte do naší
fyzikální koronagalerie.
Uvidíte, co jste ještě neviděli! Nádhera, která vás jistě ohromí,
povstala ze 68 kaleidoskopů, které primáni vyrobili v rámci domácího
pokusování. Prozkoumejte kaleidoskopické obrazy i zblízka a
zkuste odhadnout, co autoři použili jako náplň svých krasohledů.
Co je váš favorit? Čočka, hrách a kuskus, nebo plameňáci?
Tkaničky od bot, nebo těstoviny? Sedmikrásky, nebo lidské oči?
Korálky, gumičky, nebo kancelářské sponky? Krásné jsou
všechny.