Učitelka: Jana Tyle
Cíl aktivity: Co je to barva?
Třída: 2.O
Pomůcky: Rozkladný hranol, voda, potravinářská barviva, kádinky, fixy, filtrační papír, černý papír, lak na nehty, papírové kapesníky
Zadání úkolu:
- Rozložte hranolem bílé světlo a zakreslete pozorované barvy. Na hladinu vody kápněte kapku bezbarvého laku na nehty, natáhněte povlak na černý papír a pozorujte vzniklé barvy.
- Fixy různých barev nakreslete a filtrační papír puntíky do tvaru kruhu, uprostřed udělejte otvor a do něj zapíchněte špičku papírového kapesníku namočeného ve vodě. Pozorujte rozpíjení barev, zejména např. hnědé.
- Do dvou kádinek si připravte dvě různě barevné vody obarvené potravinářským barvivem, např. žlutou a modrou. Vezměte třetí kádinku a spojte ji pomocí dvou papírových kapesníků s ostatními dvěma barevnými vodami. Pozorujte, jak vlivem kapilárních jevů dochází k míchání barev v prázdné kádince.
Technické poznámky: Černý papírek namáčejte do kapky laku co nejrychleji, aby lak neztvrdl.
Metodické poznámky: Je dobré, když každá skupina žáků experimentuje s jinými dvojicemi barev ve 3. pokusu.