Bumerang ve fyzice i pracovních činnostech

Učitel: Zdeněk Chlup

Cíl aktivity: Mezipředmětové vztahy ve fyzice, pracovních činnostech a matematice

Třída: 6. – 8. třída

Pomůcky: Pravítko, kružítko, tužka, tavná pistole, 1 kč, lékařské špachtle, izolepa, A4 čtvrtka, nůžky,

Zadání úkolu: Sestavení bumerangu, využití geometrie, aerodynamický tvar bumerangu

 

Hrátky se zrcadly

Učitelka: Radomíra Kreibichová

Cíl aktivity: Pozorovat obraz v zrcadle

Třída: 7. ročník

Pomůcky: 2 velká rovinná zrcadla

Zadání úkolu:

  1. Prohlédni si svůj obraz v zrcadle a popiš, jak můžeš měnit jeho velikost a jak zobrazí pohyb levou rukou
  2. Pomocí zrcadla vytvoř postavy složené ze dvou lidí.
  3. Použij 2 zrcadla proti sobě. Spočítej, kolik obrazů je v každém z nich. Proč?
  4. Pomocí zrcadla vytvoř osově souměrný obrazec podle vzoru (práce se stavebnicí)

Technické poznámky: Velká zrcadla máme v šatně. Stavebnice = Geoland zrcadlový set GEO j.

Ukázky:

 

Hustota látek

Učitelka: Radomíra Kreibichová

Cíl aktivity: Vytvořit představy o tom, že stejná hmotnost látek neznamená stejný objem

Třída: 6. ročník

Pomůcky: kádinky, digitální váha

Zadání úkolu: Nasbírej do kádinky takové množství látky, aby obsah kádinky vážil 50 g.

Technické poznámky: Pokus jsme prováděli na školní zahradě, kde měli žáci dostatek různých materiálů ke sběru. Podobně by šlo provést s kapalinami (voda, olej, mléko, med…)

Metodické poznámky: Nejprve je třeba žákům připomenout tárování vah

Ukázka 1, Ukázka 2

 

Domácí laboratorní práce – Měření

Učitelka: Veronika Pálková

Cíl aktivity: Vyrobit si vlastní váhy a odměrný válec a změřit hmotnost a objem těles

Třída: 6. ročník

Pomůcky: Váhy – pravítko, papír, provázek, náplň do propisky nebo špejle, Odměrný válec – PET láhev, nádoba o známém objemu (např. odměrka na prací prostředky), fixa, voda

Zadání úkolu: Vyrobit rovnoramenné váhy a odměrný válec

Technické poznámky: Zvolit vhodné závaží – něco strojově vyráběné o totožné hmotnosti. Osvědčily se malé piškotky, tiktak. Sladkosti lepily a rychle se ztrácely :- )gumídci, lentilky

Metodické poznámky: U vah dbát na správnou polohu zavěšení misek, před měřením váhy vyvážit, Váhy jsou z papíru, pozor na protržení. Umístit je tak, aby nezavazely a mohlo se s nimi déle pracovat.
1. krok – výroba vah
2. kontrola závažíček – jedno z nich označit a porovnat s ostatními. Všechna závažíčka musí mít stejnou hmotnost.
3. krok – určení hmotnosti desetikoruny. Na internetu si zjistí, kolik skutečně 10 Kč váží a tak spočítat, kolik váží 1 závaží
4.krok – určení hmotnosti AA baterie
5.krok – ověření výsledku na digitální váze (pokud ji děti měly k dispozici) nebo na internetu

 

Vrhací stroje

Učitelka: Jana Dvořáková

Cíl aktivity: Vyzkoušet zákon zachování energie (přeměna energie v práci) v praxi

Třída: 8. ročník

Pomůcky: „Odpadní“ materiál, který najdeš doma – kolíček, gumičky, lžičky, ….

Zadání úkolu: Vytvoř katapult z odpadního materiálu, který doma najdeš. Vyfoť katapult nebo natoč krátké video střelby z katapultu, případně udělej prezentaci o výrobě Tvého katapultu. Nezapomeň změřit a napsat do soukromé zprávy rekord, kam doletěla kostka lega.

Metodické poznámky: Žáci soutěžili o nejdelší dostřel.

 

Házedla

Učitelka: Marie Machová

Cíl aktivity: zpestření výuky

Třída: 6. třída

Pomůcky: špejle, 2proužky papíru, izolepa

Zadání úkolu: udělej „házedlo“

Technické poznámky: na konec špejle připevni pomocí izolepy 2kroužky z papíru (obdélníky rozměry 19x4cm a 13x4cm)

Metodické poznámky: žáci pracují ve dvojicích, ale každý má své házedlo

 

Odraz a lom světla, optické klamy

Učitelka: Iveta Scholzová

Cíl aktivity: zobrazení předmětu pomocí zrcadel, vytvoření hologramu a vysvětlení pojmu Optické klamy

Třída: 7. a 9. třída

Pomůcky: zrcátka, barevné izolepy, pevné desky, nůžky, papír, fixy, cd, mobilní telefon

Zadání úkolu: sestavit krasohled, vytvořit hologram, vytvořit Newtonův kotouč

Ukázka

 

Skleničkový hudební nástroj

Učitelka: Ilona Hejmanová

Cíl aktivity: Zkoumání vlastností tónů. Výroba domácího hudebního nástroje.

Třída: 8. ročník

Pomůcky: libovolné skleničky nebo lahve, voda, (ladička)

Zadání úkolu: Prozkoumejte výšky tónů při různém naplnění skleniček nebo lahví, když do nich budete cinkat lžící nebo foukat nebo třít okraje skleniček mokrým prstem. Na základě získaných zkušeností vyrobte hudební nástroj. Zahrajte libovolnou skladbičku. Krátké video odevzdejte.

Technické poznámky: Vysvětlení a ukázka hry byla v on-line hodině. Méně zdatným hudebníkům jsem doporučila použít ladičku.

Metodické poznámky: Hodnotila jsem pozitivně všechno, co trochu hrálo.

Ukázky