Inspirována setkáním Elixíru, centra Magenta, jsem zadala na Velikonoce dětem možnost natočit některé pokusy s vejci. Toto je video Anny Voráčové se sekundy B, Sportovní gymnázium Kladno.
Virtuální Digicentrum Elixíru do škol
Díky inspiraci z Elixíru jsme v naší Dětské skupině Molekula zrealizovali vystoupení na téma Optika – laser. Během celého týdne nás provázela princezna Rubínka a mladý zahradník, kteří formou pohádky seznamovali děti s různými tématy z optiky. Vysvětlili dětem co to optika je, čím se zabývá, co je to světlo, zrcátko, lupa, atd. Na konci týdne jsem dětem zahrála loutkové divadlo O Princezně Rubínce, ve kterém moudrá princezna použila LASER pro svou záchranu. Na toto navázal pan Ing. Martin Smrž, Ph.D., vedoucí oddělení Vývoje pokročilých laserů v centru HiLASE (tatínek jednoho našeho chlapečka z DS) přednáškou o LASERU a o povaze své práce.
Učitelka: Jana Červená
Cíl aktivity: Upevnit a upřesnit pohyby a postavení vesmírných těles při zatmění Slunce a Měsíce, vysvětlení fází Měsíce
Třída: 9. ročník
Pomůcky: modely Slunce, Měsíce, Země
Zadání úkolu: Dle pracovních listů dostupných na heliosmovie.eu
Technické poznámky: S co největší přesností vystříhat z pevného kartonu modely těles, dát si práci s jejich vybarvením. Já připravila 6 kusů od každého modelu. Osvědčilo se mi dělení dětí po 4-5 žácích. Každý měl své těleso, případně byl pozorovatel nebo zapisovatel Role lze měnit. Časová dotace 2 hodiny, venkovní prostor s dostatkem místa. Průběžně kontrolovat jednotlivé skupiny, nechat samostatně postupovat.
Metodické poznámky: Pracovní listy dostupné na heliosmovie.eu
Učitelka: Jana Červená
Cíl aktivity: Vyrobit si vlastní výrobek, seznámit se problematikou odrazu světla
Třída: 9. ročník
Pomůcky: 3 sklíčka, elektrikářská pružná páska, korálky nebo drobné papírky, celofán. Dobrovolně barevný papír k omotání a zkrášlení výrobku.
Zadání úkolu: Vyrob kaleidoskop dle návodu.
Technické poznámky: Doporučuji lepit sklíčka ve dvojici žáků a využít pružné el. pásky, celofán slouží ke zhotovení bočnic.
Metodické poznámky: autorem nápadu je Václav Piskač (pdf)
Učitelka: Stanislava Tomšová
Cíl aktivity: praktické zvládnutí galvanizace i leptání, proměření vlastního galvanického článku, pozorování výbojů
Třída: 2. ročník čtyřletého studia
Pomůcky: voda, skalice modrá,sůl kuchyňská, různé elektrody, voltmetry, ovoce a zelenina, plazmová lampa, zářivky
Zadání úkolu: splnit úkoly – viz. přiložené pracovní listy (pdf) u několika stanovišť
Technické poznámky: jednotlivá stanoviště jsem připravila předem
Metodické poznámky: studenty jsem napřed provedla po jednotlivých stanovištích, zmínila se i o bezpečnosti práce a pak studenti sami pracovali ve skupinkách
Učitelka: Jana Tyle
Cíl aktivity: Co je to barva?
Třída: 2.O
Pomůcky: Rozkladný hranol, voda, potravinářská barviva, kádinky, fixy, filtrační papír, černý papír, lak na nehty, papírové kapesníky
Zadání úkolu:
Technické poznámky: Černý papírek namáčejte do kapky laku co nejrychleji, aby lak neztvrdl.
Metodické poznámky: Je dobré, když každá skupina žáků experimentuje s jinými dvojicemi barev ve 3. pokusu.
Učitel: Jiří Kvapil
Cíl aktivity: Návrhem destičky se třemi LEDkami reálně použít znalosti z elektrických obvodů a během její výroby se seznámit se základy pájení.
Třída: Fyzikální experimentárium – seminář v maturitním ročníku
Pomůcky: Pájka, cín, kalafuna, kleště, kladivo, 3 LED různých barev, 3 rezistory s hodnotami, které si navrhli studenti, 3x kancelářská sponka a 3x připínáček (nejlépe mosazné), 8 mosazných hřebíčků, dřevěná destička 5 cm x 7 cm, drát
Zadání úkolu: pdf
Technické poznámky: Praktická práce probíhala v laboratoři fyziky, kde jsou k dispozici rozvody 230 V pro připojení trafopájek. Z balíčku pomůcek RC Olomouc jsme měli půjčeno 5 ks, další jsme snesli z různých kabinetů a bývalého elektrotechnického kroužku.
Metodické poznámky: Návrh obvodu byl zadán jako domácí úkol, čas na vypracování byl týden. Překvapením pro mě bylo, že asi polovina studentů si s použitím Ohmova zákona v reálném problému nevěděla rady. Vlastní navržený obvod měli nakreslit v online prostředí a obrázek obvodu vložit jako odpověď do zadání úlohy. Praktická výroba destičky úplným začátečníkům trvala 2 vyučovací hodiny včetně korekce obvodu z domácího úkolu, vysvětlení a přepočítání rezistorů a jejich výběr ze sady rezistorů. Je třeba začít včas a hlídat postup. Spínače byly provizorní – z kancelářské sponky a připínáčku. Studenti viděli jedno doporučené řešení, ale několik se jich vydalo vlastní cestou. Destička se dá vyrobit i bez pájení – hřebíčkem se udělá dírka, do té se vloží nožička součástky, hřebíček se zatluče napevno a tím se mechanicky a docela dobře i elektricky zafixuje spoj hřebíček – nožička.
Učitel: Michal Klátil
Cíl aktivity: Položit základy programování a ovládání robotů
Třída: 7.A
Pomůcky: PC, připojení k internetu
Zadání úkolu: V rámci hřiště: Úklid korálového útesu sesbírej co možná nejvíce kg odpadu. Získaný certifikát odešli na můj email.
Metodické poznámky: Před zadáním úkolu jsem věnoval hodinu v rámci ICT základům programování.
Učitelka: Renata Štollová
Účinky statické elektřiny ověřovali šesťáci ve dvojicích nebo skupinách pomocí následujících pokusů:
Sledovali chování nerozhodného prstenu, ovládali brčko a plechovku na dálku, vyráběli vrtulku ovládanou statickou elektřinou, vyrobili „létavici“, která se ruky držela jako klíště, vystřihovali skokany z papíru, ježili si navzájem vlasy, stali se popelkami, poslouchali elektřinu a sledovali náboj na vodiči a izolantu.
Na pokusy nepotřebujeme drahé pomůcky. Stačí plastová brčky, novodurová trubka, skleněná láhev, plechovka od nealkoholického piva, alobal, polystyrénová podložka, flanelová hadr, papírový kapesník, plechová krabička, plastelína, vidlička, CD, sůl, pepř, euro obal, igelitový sáček, skleněná a plastová tyč a …, ale to je napsáno v postupu.