Výtvarně “krásná” 3D kniha s meteorologickými pojmy

Učitelka: Olga Kačenková

Meteorologie je takovou popelkou v učivu ZŠ a přitom se s počasím potkáváme dnes a denně. Co všechno meteorologie zkoumá? Přibližte téma malým dětem pomocí 3D knihy (žákům jsem on-line ukazovala své oblíbené knihy). Zadání vzniklo na základě žákovských stížností, že nemají v distančním studiu výtvarnou výchovu. Ve fyzice jsme učivo probrali a měli jsme dost času na legrácky. Úkol ještě běží, takže případně přidám další práce.

 

Vánoční přání s LED

Učitelka: Jitka Piskačová

Zadání pro studenty bylo: Vyrobte vánoční přáníčko s jednoduchým elektrickým obvodem s LED tak, aby se LED při sepnutí rozsvítila. Aktivitu jsem zařadila v rámci dopoledního programu poslední den před vánočními prázdninami poté, co proběhla naše třídní vánoční besídka. Materiál na výrobu přáníček ode mne žáci dostali pod stromečkem jako dárek. Žáci si vytvořili z lavic ve třídě pracovní ostrůvky a po předvedení mého přáníčka a vyslechnutí instrukcí k výrobě si vzali potřebné pomůcky a pracovali – nejprve grafický návrh, pak návrh elektrického obvodu, vyřešení spínače a připojení LEDky. Intenzivně pracovali všichni, já jsem občas potřebným pomohla s vyřešením nějakého technického problému. Všem kvartánům (9. ročník ZŠ) se přáníčko povedlo a úspěšně rozsvítilo.

 

Atmosférický tlak – z jednoduchého pokusu dobrodružství

Učitelka: Ilona Hejmanová, Masarykova ZŠ Horní Bříza

Notoricky známý pokus, kdy se na skleničce s vodou přidrží papír a po otočení se voda nevylije (většinou), s dětmi určitě také děláte. Velkou pozornost získám, když vezmu pořádnou sklenici. Tu už dětem do ruky nedávám, je skleněná, klouže a je dost těžká. 🙁 Dopředu se domlouváme, kdo bude uklízet, kdyby se pokus nezdařil – už tady bývá nával. 🙂

Třída je teď prázdná, protože koronavirus nám vyhnal děti. Pokus se tímto stal výzvou na doma a podnětem ke spolupráci v rodině. Cituji ze zadání žákům: „…Zbývá už jen zjistit, jestli ten atmosférický tlak máte i doma:

Pokus začnete v koupelně. Je popsán v učebnici na str. 82 uprostřed. Pokud ho uděláte podle návodu a přejdete celou koupelnu, získáte hodnost ŠIKULA.

Odvážnější jedinci po natrénování v koupelně vezmou větší sklenici a připraví obdobný pokus. Zajistí si souhlas a asistenci rodičů (ti se zároveň stanou i rozhodčími). Když s takto otočenou sklenicí přejdou kuchyni, získají hodnost PAŠÁK.

Pro ty nejstatečnější bude potřeba nejen fyzikální znalosti, šikovnost, ale i pořádný kus sociální inteligence. Protože přesvědčit rodiče, aby vás s ještě větší obrácenou sklenicí nechali přejít obývák, nebude jistě jednoduché. Kdo to dokáže, vodu v obýváku nevylije, získává hodnost BOREC.

Až budete posílat výsledky, určitě se mi pochlubte, jaké hodnosti jste dosáhli. …“

Většina dětí nakonec běhala i se sourozenci se skleničkami po zahradě – tuhle variantu rádi přidali rodiče. Odezva byla celkem velká, výsledky různé. Cituji ukázky i s chybami:

Dobrý den,
vylila jsem hned to první a tamto už jsem raději vzdala.
pozdravem…

…a pokus fyziky dosáhl jsem hodnosti borec. Mějte se hezky…

…A pokus z Fyziky se mi povedl, povedlo se mi přejít koupelnu u kuchyni ale v obýváku už se mi promočil papír a voda se nám vylila po obýváku 🙂 naštěstí jenom na lino a ne na koberec takže jsme to jenom utřeli a smáli se. Mějte se hezky, na shledanou…

Přiznávám, že já jsem také jednou tuhle sklenici uprostřed třídy vylila! Pamatujeme si ten pokus všichni doteď. 🙂

 

Měření poločasu rozpadu pivní pěny

Učitelka: Věra Krajčová

Cílem bylo pochopení, co to je a jak funguje poločas rozpadu. Studenti dostali tuto úlohu k samostudiu. Konkrétně měli za úkol nejdříve nakreslit křivku z měření hodů 100 kusů libovolných předmětů, které mají 2 rozpoznatelné strany, kdy vždy zaznamenali počet zbývajících lícových stran. Na tom se naučili vykreslit exponenciální křivku, ale také pochopit tento náhodný proces. Poté měli natočit nebo nafotit průběh poklesu pivní pěny. Do grafu měli tentokrát vynést i vhodnou křivku a vypočítat poločas poklesu pivní pěny. To vše s pomocí Excelu.  

Studentům (2 třídy 3. ročníků SŠ) se zadání úlohy velmi líbilo, přes online setkání jsme konzultovali, jak samotné řešení, tak samotný průběh měření – studenti často zapojovali především tatínky. Zadání bylo studentům dáno na duben v době, kdy byli prakticky všichni doma zavření a začínali mít ponorkovou nemoc. Zaujalo mne zaujetí studentů, ale nepřekvapilo mne to. 🙂 Všem studentům bylo 18 a více let. 

Návod jsem si vypůjčila od Zdeňky Broklové.

 

Kaleidoskopy primy

Učitelka: Kateřina Lipertová

Jste příznivci fyziky? Milovníci umění? Neváhejte a vstupte do naší
fyzikální koronagalerie.
Uvidíte, co jste ještě neviděli! Nádhera, která vás jistě ohromí,
povstala ze 68 kaleidoskopů, které primáni vyrobili v rámci domácího
pokusování. Prozkoumejte kaleidoskopické obrazy i zblízka a
zkuste odhadnout, co autoři použili jako náplň svých krasohledů.
Co je váš favorit? Čočka, hrách a kuskus, nebo plameňáci?
Tkaničky od bot, nebo těstoviny? Sedmikrásky, nebo lidské oči?
Korálky, gumičky, nebo kancelářské sponky? Krásné jsou
všechny.

 

MŠ 4 pastelky

Od roku 2019 probíhají v MŠ 4 Pastelky workshopy s paními učitelkami v rámci cyklu Pohádková fyzika. Workshopy vede Jitka Houfková (MFF UK), garantka Elixíru pro program Pohádková fyzika, který také pracovně nazýváme “malá fyzika” a je určen pedagogům v předškolním a mladším školním vzdělávání (1. stupeň ZŠ).
Praktickou formou, skrze demonstraci jednoduchých pokusů a vysvětlení fyzikálních zákonitostí, se zde paní učitelky učí, jak pomocí experimentů umožnit dětem zkoumání a porozumění fungování světa kolem nich.
Klíčový je proces objevování a zážitek (AHA moment) skrze “věci” a pokusy s nimi, které známe z běžného života.

Na fotkách jsou zachyceny obrázky, které děti následně v rámci reflexe malují-kreslí, zachycují v nich, co si z pokusů zapamatovaly a v reportáži je shrnuto to nejdůležitější.

 

Jak ZLATÁ RYBKA splnila přání aneb Malé tandemy ve školce

Učitelka: Hana Burešová

Na Základní škole Ratibořická v Horních Počernicích již několik let funguje projekt Malé tandemy zaměřený na spolupráci žáků prvních a devátých tříd ve fyzice. V září letošního roku paní učitelka Hana Burešová spolu s Irenou Dvořákovou předávaly svoje zkušenosti kolegyním a kolegům v centru Elixíru v Praze 7.

Během workshopu si účastnice a účastníci vyzkoušeli několik jednoduchých pokusů, ale také diskutovali o tom, jak s takovou spoluprací začít ve svých školách.
Na konci setkání proběhlo tradiční dotazování, kdo a co z toho, co se dnes v centru odehrálo, vyzkouší ve své škole.
Druhostupňoví kolegové fyzici i paní učitelky z I. stupně o spolupráci VELKÝCH a MALÝCH fyziků ve svých školách přemýšleli a uvidíme, zda se do ní i pustí…

Paní učitelky z mateřských školek ale také projevily zájem něco takového realizovat. Společně jsme hledali různé způsoby, jak podobné spolupráce docílit, když ve své blízkosti nemají potřebné VELKÉ fyziky. Všechna navrhovaná řešení však na první pohled vypadala nereálně…
Odcházela jsem s pocitem, že více pomoci nemohu. Ale nedalo mi to a začala jsem přemýšlet, co naše MALÉ paní učitelky z hornopočernických školek – našly by parťáky?A našly! Jedna z našich devítek nemá svoje prvňáky. Oslovili jsme tedy MALOU paní učitelku z MŠ Chodovická z oddělení ZLATÁ RYBKA.

 

Kyvadlo, Pendulum wave

Učitelka: Lenka Kramářová

Zadání úlohy pro druháky ve fyzice znělo – cituji:
“Natoč video, ve kterém bude libovolný rozumný kmitavý pohyb pomocí pomůcek, které běžně najdeš v domácnosti, doma. Popiš (ve videu), proč zrovna toto. Urči (ve videu) u svého kmitavého pohybu periodu, frekvenci a amplitudu výchylky (maximální výchylku) a popiš, jak a proč jsi postupoval(a). Odevzdávej sem, nejlépe v mp4. Děkuji a moc se těším na vaši kreativitu. Zveřejníme…😉 Interně ve 4.G 😁 V přiloženém videu je inspirace, ale formou úkolu. Po vás požaduji něco krapet jiného 😉 ”

A já byla zvědavá, co se podaří, čeho se dočkám…
A to, čeho jsem se dočkala, mě přinutilo zrušit slib – nešlo se o některá videa nepodělit i v rámci širší fyzikální veřejnosti… 😉 Klobouk dolů před kreativitou, precizností a zapálením některých studentů…

Korunou všeho pak byla moje “hloupá hláška” k videům, které jsem jim nasdílela:
“Pendulum wave – doba kmitu kyvadel v estetickém provedení
Kdyby se někdo nudil, chtěl být kreativní a chtěl mi udělat mega radost 😉 Aneb toto v kabinetě ještě nemám… 😂” A výsedek? Posuďte sami…