Hydraulický zvedák

Učitelka: Zdena Žejdlíková

Při distanční výuce jsme v rámci opakování v osmé třídě vyrobili hydraulický zvedák.

Pomůcky:
Dřívka od nanuků, špejle, šroubky, 2 injekční stříkačky, hadičky na spojení, drátek na uchycení

Postup:
Na 12 dřívek jsme narýsovali rozmístění otvorů, v našem případě 1 cm od okrajů a 1 otvor uprostřed. Dané otvory jsme vyvrtali podle velikosti šroubků.

Nyní jsme spojili dřívka šroubky podle obrázku.

 

 

 

 

Takto je spojeno 6 dřívek, poté jsme spojili i dalších 6 dřívek stejným způsobem. Obě části jsme spojili dole i nahoře vždy 2 špejlemi. Na špejle můžeme navléknout brčka.

Nakonec zbývá zvedák upevnit na podložku, umístit desku na horní část, připevnit propojené hadičky.

Hadičky a stříkačky opatrně naplníme vodou, aby se dovnitř nedostal vzduch.

Zvedák funguje spolehlivě na principu propojených dřívek – spojených pák a hydrauliky.

 

Měření délky – krokování + online mapy

Učitelka: Věra Krůsová

Cíl aktivity: Určit vybranou vzdálenost krokováním, porovnat s údajem z online mapy, naučit se s tímto nástrojem pracovat. Zhodnotit přesnost měření a uvědomit si úskalí tohoto úkolu (např: počítání kroků, vhodná volba trasy).

Zadání úkolu

Vypracování 1 | Vypracování 2 | Vypracování 3

 

Vlnění

Pokus na téma vlnění: zachyťte na video – nezapomeňte na !komentář!.

a) Vytvořte stojaté vlnění (př. pomocí švihadla, gumy, lana, …) – postupně navyšujte počet kmiten (1-3).

b) Vytvořte odraz vlny či její ohyb – vyberte si typ překážky a jev zachyťte na videu.

c) Zpívající skleničky – kdy uslyšíme nejvyšší a kdy nejnižší tón? Proč?

Můžete jevy natočit zvlášť či dát do jednoho videa. 

 

Lumen print (focení bez foťáku)

Už jen malý dodatek k solarografiím, naše táborové lumen printy. Tentokrát nebyla potřeba ani plechovka, fotilo se úplně bez foťáku.

Černobílý fotopapír, na něj cokoli, prudké slunce tak hodinu, pak vývojka a ustalovač. To je retroverze (resp. verze mého mládí), ze které si děti hned odnesou originál. Ale fungovala by i verze položit věci, slunce, sundat věci a hned oskenovat. A pak už zpracovávat v počítači. Slunce nemusí být prudké, stačí prostě světlo, ale na letním slunci je to lepší. Za hodinu se slunce posune a dělá to stínové efekty, které způsobují často až iluzi 3D obrazu.

Bohužel si děti většinu zdařilých originálů odnesly domů dříve, než jsem je stačila přefotit. V létě (snad) budeme pokračovat. Ale pár
hezkých kousků tam je. Vstupte do naší galerie.

 

Solarografie (focení plechovkou od piva)

Posílám pro potěchu oka zárodek naší plechovkové solarografické galerie. V létě na táboře jsme do plechovky od piva uvěznili fotopapír, do plechovky jsme udělali malou dírku a vytvořili tak cameru obscuru. Plechovku jsme pak na půl roku pověsili na strom, aby mohla zaznamenávat, jak Slunce putuje po obloze. Pak už stačilo jen vyndat fotopapír, naskenovat, invertovat barvy a obrázek trochu doladit…
Jsme právě uprostřed sběru plechovek ze stromů, galerie se bude určitě ještě rozrůstat.

Nefyzikálové kolem nás uvyklí všem těm čočkovým superfoťákům se občas ofrňují, že to není dost ostré a tak. My fyzikálové (děti i já) však víme, že dostat něco takového z plechovky od piva už je na pomezí zázraku, a jsme na naše plechovkové fotky náležitě hrdí. Jsme si vědomi toho, že různé observatoře po celém světě nabízejí mnohem bombastičtější solarografické obrázky, ale zase třeba pohled na Vejprnice tam nikdo nemá:) Vlastní plechovka je prostě vlastní
plechovka.
V galerii najdete i pár obrázků z plechovek elixírových učitelek, ostatní učitelské plechovky zatím na stromech.

A pro ty, kteří se chtějí nejen kochat našimi obrázky, ale i vyfotit vlastní solarografické fotky, posílám náš návod k výrobě.

Solarografie (pdf)

 

Zamrzlé bubliny

Rozhodla jsem se fyzikálně využít mrazivé únorové týdny a zadala jsem svým primánům a sekundánům dobrovolný domácí úkol s názvem Zamrzlé bubliny. Zadání k nahlédnutí zde.

Zamrzlou fyzikální krásu, která z našich pokusů povstala, jsme shromáždili v této galerii.

Mrazivé dny potřebné k uskutečnění bublinových pokusů odešly tak rychle, jak přišly. Kolegyně Ája, nadšena projektem, se rozhodla, že si zapůjčí od souseda řezníka chladící dodávku a bublinovou akci podnikne navzdory oteplujícímu se počasí. Zdeněk Hubáček pro změnu přenesl pokusy do “domácí laboratoře”, společně s Hubáčkem juniorem posbírali zbytky sněhu z okolí Uherského Hradiště a smíchali ho se solí. Jejich ledové bublinové krystaly můžete obdivovat zde.

 

Jak jsme balancovali

Ve fyzice online v sedmém ročníku jsme vyrobili a zkoumali akrobata (provazochodce). Stačily nám k tomu jednoduché pomůcky: špejle, korkové zátky, špendlík a zátěž. Zátěž měl každý akrobat jinou, podle toho, co kdo doma našel např. rajčata, kolíčky, modelína, …. Každý z nás si taky mohl zvolit stojan co dům dal. Jako stojany se objevily různé lahve, poháry, lžička v hrnku, … Někteří zkoušeli udržet akrobata i na špičce nosu. Akrobaty jsme nafotili a vložili do naší KORONAGALERIE

 

Modely krystalových kubických mřížek a bodových poruch

   

Ve středoškolské výuce na gymnáziu v rámci učiva struktura a vlastnosti pevných látek, byl zadán domácí úkol: modelujte pomocí nejrůznějších surovin strukturu krystalové kubické základní buňky a znázorněte bodové poruchy krystalové mřížky.
Z velkého počtu nápadů vybírám pro praktickou realizaci práci, která byla splněna pomocí jednoho balíčku cukrovinek Vexta. Bonbóny byly v případě základních krystalových kubických buněk propojeny špičatými bambusovými párátky. Zbylé cukrovinky pak vystačily na znázornění bodových poruch v krystalu: vakanci, intersticiální polohu a příměs. Po procvičení probíraného učiva je možné vyrobené modely pomocí párátek také zkonzumovat.

 

Jak jsme zdobili stěny pokojíčků pomocí elektrické síly

S žáky 6. ročníku jsme využili elektrickou sílu k ozdobení zdí pomocí nabitých brček a mikrotenových sáčků. Využili jsme opět pomůcky co dům dal a nejdříve nabili umělohmotná brčka třením o papírový kapesník. Po přiblížení ke zdi se brčko ke zdi přitáhlo a my mohli nabíjet a přibližovat další a další brčka. Tak vznikly obrázky (nápisy) v našich domovech na zdi, můžete se na ně podívat v naší KORONAGALERII.

Další hodinu jsme obdobný pokus opakovali s mikrotenovými pomalovanými sáčky. Škoda, že vydržely na zdi jen pár hodin. Nafotili jsme je a vy se na ně můžete podívat v naší KORONAGALERII.

Naše zkušenosti s elektrickou silou jsme taky uplatnili při přibližování nabitého nafouknutého balonku ke zdi nebo stropu. Zvládli to jenom někteří a můžete se na to podívat v naší další KORONAGALERII.