Učitelka: Libuše Špinglová
Cíl aktivity: Rovnovážná poloha
Třída: Kroužek fyziky pro ZŠ
Pomůcky: Hřebíky, modelína
Zadání úkolu: Postavte 11 hřebíků na ten 12. hřebík upevněný v modelíně.
Technické poznámky:
Metodické poznámky:
Virtuální Digicentrum Elixíru do škol
Učitelka: Libuše Špinglová
Cíl aktivity: Rovnovážná poloha
Třída: Kroužek fyziky pro ZŠ
Pomůcky: Hřebíky, modelína
Zadání úkolu: Postavte 11 hřebíků na ten 12. hřebík upevněný v modelíně.
Technické poznámky:
Metodické poznámky:
Učitelka: Jana Červená
Cíl aktivity: Upevnit a upřesnit pohyby a postavení vesmírných těles při zatmění Slunce a Měsíce, vysvětlení fází Měsíce
Třída: 9. ročník
Pomůcky: modely Slunce, Měsíce, Země
Zadání úkolu: Dle pracovních listů dostupných na heliosmovie.eu
Technické poznámky: S co největší přesností vystříhat z pevného kartonu modely těles, dát si práci s jejich vybarvením. Já připravila 6 kusů od každého modelu. Osvědčilo se mi dělení dětí po 4-5 žácích. Každý měl své těleso, případně byl pozorovatel nebo zapisovatel Role lze měnit. Časová dotace 2 hodiny, venkovní prostor s dostatkem místa. Průběžně kontrolovat jednotlivé skupiny, nechat samostatně postupovat.
Metodické poznámky: Pracovní listy dostupné na heliosmovie.eu
Učitelka: Jana Červená
Cíl aktivity: Vyrobit si vlastní výrobek, seznámit se problematikou odrazu světla
Třída: 9. ročník
Pomůcky: 3 sklíčka, elektrikářská pružná páska, korálky nebo drobné papírky, celofán. Dobrovolně barevný papír k omotání a zkrášlení výrobku.
Zadání úkolu: Vyrob kaleidoskop dle návodu.
Technické poznámky: Doporučuji lepit sklíčka ve dvojici žáků a využít pružné el. pásky, celofán slouží ke zhotovení bočnic.
Metodické poznámky: autorem nápadu je Václav Piskač (pdf)
Učitelka: Stanislava Tomšová
Cíl aktivity: praktické zvládnutí galvanizace i leptání, proměření vlastního galvanického článku, pozorování výbojů
Třída: 2. ročník čtyřletého studia
Pomůcky: voda, skalice modrá,sůl kuchyňská, různé elektrody, voltmetry, ovoce a zelenina, plazmová lampa, zářivky
Zadání úkolu: splnit úkoly – viz. přiložené pracovní listy (pdf) u několika stanovišť
Technické poznámky: jednotlivá stanoviště jsem připravila předem
Metodické poznámky: studenty jsem napřed provedla po jednotlivých stanovištích, zmínila se i o bezpečnosti práce a pak studenti sami pracovali ve skupinkách
Učitelka: Jana Tyle
Cíl aktivity: Co je to barva?
Třída: 2.O
Pomůcky: Rozkladný hranol, voda, potravinářská barviva, kádinky, fixy, filtrační papír, černý papír, lak na nehty, papírové kapesníky
Zadání úkolu:
Technické poznámky: Černý papírek namáčejte do kapky laku co nejrychleji, aby lak neztvrdl.
Metodické poznámky: Je dobré, když každá skupina žáků experimentuje s jinými dvojicemi barev ve 3. pokusu.
Učitel: Jiří Kvapil
Cíl aktivity: Návrhem destičky se třemi LEDkami reálně použít znalosti z elektrických obvodů a během její výroby se seznámit se základy pájení.
Třída: Fyzikální experimentárium – seminář v maturitním ročníku
Pomůcky: Pájka, cín, kalafuna, kleště, kladivo, 3 LED různých barev, 3 rezistory s hodnotami, které si navrhli studenti, 3x kancelářská sponka a 3x připínáček (nejlépe mosazné), 8 mosazných hřebíčků, dřevěná destička 5 cm x 7 cm, drát
Zadání úkolu: pdf
Technické poznámky: Praktická práce probíhala v laboratoři fyziky, kde jsou k dispozici rozvody 230 V pro připojení trafopájek. Z balíčku pomůcek RC Olomouc jsme měli půjčeno 5 ks, další jsme snesli z různých kabinetů a bývalého elektrotechnického kroužku.
Metodické poznámky: Návrh obvodu byl zadán jako domácí úkol, čas na vypracování byl týden. Překvapením pro mě bylo, že asi polovina studentů si s použitím Ohmova zákona v reálném problému nevěděla rady. Vlastní navržený obvod měli nakreslit v online prostředí a obrázek obvodu vložit jako odpověď do zadání úlohy. Praktická výroba destičky úplným začátečníkům trvala 2 vyučovací hodiny včetně korekce obvodu z domácího úkolu, vysvětlení a přepočítání rezistorů a jejich výběr ze sady rezistorů. Je třeba začít včas a hlídat postup. Spínače byly provizorní – z kancelářské sponky a připínáčku. Studenti viděli jedno doporučené řešení, ale několik se jich vydalo vlastní cestou. Destička se dá vyrobit i bez pájení – hřebíčkem se udělá dírka, do té se vloží nožička součástky, hřebíček se zatluče napevno a tím se mechanicky a docela dobře i elektricky zafixuje spoj hřebíček – nožička.
Učitelka: Renata Štollová
Účinky statické elektřiny ověřovali šesťáci ve dvojicích nebo skupinách pomocí následujících pokusů:
Sledovali chování nerozhodného prstenu, ovládali brčko a plechovku na dálku, vyráběli vrtulku ovládanou statickou elektřinou, vyrobili „létavici“, která se ruky držela jako klíště, vystřihovali skokany z papíru, ježili si navzájem vlasy, stali se popelkami, poslouchali elektřinu a sledovali náboj na vodiči a izolantu.
Na pokusy nepotřebujeme drahé pomůcky. Stačí plastová brčky, novodurová trubka, skleněná láhev, plechovka od nealkoholického piva, alobal, polystyrénová podložka, flanelová hadr, papírový kapesník, plechová krabička, plastelína, vidlička, CD, sůl, pepř, euro obal, igelitový sáček, skleněná a plastová tyč a …, ale to je napsáno v postupu.
Učitelka: Jitka Soukupová
Cíl aktivity: Popsat, vysvětlit, realizovat a nafotit vlastní experiment na téma „Věda v kuchyni“.
Třída: Prima – kvarta NG
Pomůcky: pomůcky z kuchyně a potraviny
Zadání úkolu: Navrhněte, pojmenujte, popište, vysvětlete, zrealizujte a nafoťte experiment na téma Věda v kuchyni.
Technické poznámky: Základem experimentu by měly být buď kuchyňské pomůcky nebo finančně nenáročné potraviny.
Metodické poznámky: vhodná volba názvu experimentu, vypovídající fotodokumentace
|
Učitelka: Blanka Koďousková
Cíl aktivity: Vyzkoušej, jestli máš dobře ořezanou tužku tak, že ji prostrčíš sáčkem vody
Třída: 6. a 7. třída
Pomůcky: sáček (LD-PE) s vodou, tužky
Zadání úkolu: Naplň sáček do 3/4 vodou a tímto sáčkem prostrč špičatou ořezanou tužku (pastelku).
Technické poznámky: Pokud není k dispozici sáček LD-PE, stačí obyčejný mikrotenový sáček.
Metodické poznámky: Žáci soutěžili, kdo prostrčí nejvíce tužek (pastelek).
|
Učitelka: Jana Hoffmannová
Cíl aktivity: Dokážeme smícháním několika látek docílit výbuch?
Třída: Školní družina (1. – 5. třída)
Pomůcky: Tác, hluboký talíř, sklenička, alobal, jar, jedlá soda, potravinářské barvivo, špejle, ocet, dinosaurus
Zadání úkolu: V pravěku, kdy žili naši dinosauři, často vybuchovaly sopky. My si dnes zkusíme udělat malý výbuch, kdy se ta láva valí z nitra Země ven na povrch.
Technické poznámky: Do hlubokého talíře postavte skleničku a zakryjte alobalem. Do alobalu nad skleničkou udělejte otvor. Naplňte skleničku asi do 1/3 jarem, přisypte 5-6 lžiček jedlé sody a přidejte potravinářské barvivo (červené). Zamíchejte špejlí. Na závěr přidejte ocet – výbuch se dostaví. 😉
Metodické poznámky: Žáci pracovali ve 4 členných skupinách, v každé skupině byl alespoň jeden žák 4. třídy.
|