Zatmění Slunce a Měsíce, fáze Měsíce, pohyby těles na obloze

Učitelka: Jana Červená

Cíl aktivity: Upevnit a upřesnit pohyby a postavení vesmírných těles při zatmění Slunce a Měsíce, vysvětlení fází Měsíce

Třída: 9. ročník

Pomůcky: modely Slunce, Měsíce, Země

Zadání úkolu: Dle pracovních listů dostupných na heliosmovie.eu

Technické poznámky: S co největší přesností vystříhat z pevného kartonu modely těles, dát si práci s jejich vybarvením. Já připravila 6 kusů od každého modelu. Osvědčilo se mi dělení dětí po 4-5 žácích. Každý měl své těleso, případně byl pozorovatel nebo zapisovatel Role lze měnit. Časová dotace 2 hodiny, venkovní prostor s dostatkem místa. Průběžně kontrolovat jednotlivé skupiny, nechat samostatně postupovat.

Metodické poznámky: Pracovní listy dostupné na heliosmovie.eu

Pracovní listy

 

Výroba kaleidoskopu

Učitelka: Jana Červená

Cíl aktivity: Vyrobit si vlastní výrobek, seznámit se problematikou odrazu světla

Třída: 9. ročník

Pomůcky: 3 sklíčka, elektrikářská pružná páska, korálky nebo drobné papírky, celofán. Dobrovolně barevný papír k omotání a zkrášlení výrobku.

Zadání úkolu: Vyrob kaleidoskop dle návodu.

Technické poznámky: Doporučuji lepit sklíčka ve dvojici žáků a využít pružné el. pásky, celofán slouží ke zhotovení bočnic.

Metodické poznámky: autorem nápadu je Václav Piskač (pdf)

 

Elektrolýza a výboje

Učitelka: Stanislava Tomšová

Cíl aktivity: praktické zvládnutí galvanizace i leptání, proměření vlastního galvanického článku, pozorování výbojů

Třída: 2. ročník čtyřletého studia

Pomůcky: voda, skalice modrá,sůl kuchyňská, různé elektrody, voltmetry, ovoce a zelenina, plazmová lampa, zářivky

Zadání úkolu: splnit úkoly – viz. přiložené pracovní listy (pdf) u několika stanovišť

Technické poznámky: jednotlivá stanoviště jsem připravila předem

Metodické poznámky: studenty jsem napřed provedla po jednotlivých stanovištích, zmínila se i o bezpečnosti práce a pak studenti sami pracovali ve skupinkách

Fotografie (pdf)

 

Hrátky s barvami

Učitelka: Jana Tyle

Cíl aktivity: Co je to barva?

Třída: 2.O

Pomůcky: Rozkladný hranol, voda, potravinářská barviva, kádinky, fixy, filtrační papír, černý papír, lak na nehty, papírové kapesníky

Zadání úkolu:

  1. Rozložte hranolem bílé světlo a zakreslete pozorované barvy. Na hladinu vody kápněte kapku bezbarvého laku na nehty, natáhněte povlak na černý papír a pozorujte vzniklé barvy.
  2. Fixy různých barev nakreslete a filtrační papír puntíky do tvaru kruhu, uprostřed udělejte otvor a do něj zapíchněte špičku papírového kapesníku namočeného ve vodě. Pozorujte rozpíjení barev, zejména např. hnědé.
  3. Do dvou kádinek si připravte dvě různě barevné vody obarvené potravinářským barvivem, např. žlutou a modrou. Vezměte třetí kádinku a spojte ji pomocí dvou papírových kapesníků s ostatními dvěma barevnými vodami. Pozorujte, jak vlivem kapilárních jevů dochází k míchání barev v prázdné kádince.

Technické poznámky: Černý papírek namáčejte do kapky laku co nejrychleji, aby lak neztvrdl.

Metodické poznámky: Je dobré, když každá skupina žáků experimentuje s jinými dvojicemi barev ve 3. pokusu.

 

Návrh a výroba obvodu se třemi LEDkami

Učitel: Jiří Kvapil 

Cíl aktivity: Návrhem destičky se třemi LEDkami reálně použít znalosti z elektrických obvodů a během její výroby se seznámit se základy pájení.

Třída: Fyzikální experimentárium – seminář v maturitním ročníku

Pomůcky: Pájka, cín, kalafuna, kleště, kladivo, 3 LED různých barev, 3 rezistory s hodnotami, které si navrhli studenti, 3x kancelářská sponka a 3x připínáček (nejlépe mosazné), 8 mosazných hřebíčků, dřevěná destička 5 cm x 7 cm, drát

Zadání úkolu: pdf

Technické poznámky: Praktická práce probíhala v laboratoři fyziky, kde jsou k dispozici rozvody 230 V pro připojení trafopájek. Z balíčku pomůcek RC Olomouc jsme měli půjčeno 5 ks, další jsme snesli z různých kabinetů a bývalého elektrotechnického kroužku.

Metodické poznámky: Návrh obvodu byl zadán jako domácí úkol, čas na vypracování byl týden. Překvapením pro mě bylo, že asi polovina studentů si s použitím Ohmova zákona v reálném problému nevěděla rady. Vlastní navržený obvod měli nakreslit v online prostředí a obrázek obvodu vložit jako odpověď do zadání úlohy. Praktická výroba destičky úplným začátečníkům trvala 2 vyučovací hodiny včetně korekce obvodu z domácího úkolu, vysvětlení a přepočítání rezistorů a jejich výběr ze sady rezistorů. Je třeba začít včas a hlídat postup. Spínače byly provizorní – z kancelářské sponky a připínáčku. Studenti viděli jedno doporučené řešení, ale několik se jich vydalo vlastní cestou. Destička se dá vyrobit i bez pájení – hřebíčkem se udělá dírka, do té se vloží nožička součástky, hřebíček se zatluče napevno a tím se mechanicky a docela dobře i elektricky zafixuje spoj hřebíček – nožička.

 

Statická elektřina

Učitelka: Renata Štollová 

Účinky statické elektřiny ověřovali šesťáci ve dvojicích nebo skupinách pomocí následujících pokusů:
Sledovali chování nerozhodného prstenu, ovládali brčko a plechovku na dálku, vyráběli vrtulku ovládanou statickou elektřinou, vyrobili “létavici”, která se ruky držela jako klíště, vystřihovali skokany z papíru, ježili si navzájem vlasy, stali se popelkami, poslouchali elektřinu a sledovali náboj na vodiči a izolantu. 

Na pokusy nepotřebujeme drahé pomůcky. Stačí plastová brčky, novodurová trubka, skleněná láhev, plechovka od nealkoholického piva, alobal, polystyrénová podložka, flanelová hadr, papírový kapesník, plechová krabička, plastelína, vidlička, CD, sůl, pepř, euro obal, igelitový sáček, skleněná a plastová tyč a …, ale to je napsáno v postupu. 

 
NEROZHODNÝ PRSTEN
Pomůcky: plastový stojan z brčka, kousek modelíny, proužek alobalu, lepicí páska, nůžky, nit, papírový kapesník, brčko
Úkol:
  1. Vystřihni z fólie pásku a slep ji jako prsten. Vytvoř si stojánek.
  2. Přivaž “prsten” ke stojánku.
  3. Pomalu k němu přibliž nabitou tyč.
Co se stane? Tyč přitáhne prsten, ale pak ho zase odežene.
Proč?
 
OVLÁDÁME BRČKO NA DÁLKU
Pomůcky: dvě brčka, skleněná lahev, papírový kapesník
Úkol:
  1. Na stůl postav prázdnou lahev.
  2. Brčko ohni a kratší částí vlož do lahve
  3. Druhým brčkem roztoč brčko v láhvi bez dotyku.
Splnil(a) jsi úkol? Vysvětli své řešení.
 
ELEKTRICKÁ VRTULKA
Pomůcky: dva fixy, nit, papírový kapesníček
Úkol:
  1. Uprostřed fixu přivaž nit
  2. Uchop nit do ruky
  3. K fixu přibliž nabitý fix
Co se stane?
Proč?
 
LÉTAVICE
Pomůcky: šustivý sáček, brčko, papírový kapesník, permanentní fix, nůžky
Úkol:
  1. Ze sáčku si vyrob létavici
  2. Brčko tři papírovým kapesníkem
  3. Nauč létavici “létat”
Jak velký kus sáčku použiješ, aby létavice létala? Jak velkou uděláš hlavičku?
 
ELEKTRICKÝ SKOKAN
Pomůcky: tenký papír, balónek, nůžky, gumička, pumpička, fix
Úkol:
  1. Na papír nakresli pár postaviček, které vystřihneš
  2. Postavičky polož na stůl
  3. Nafoukni balonek pumpičkou, otvor zajisti gumičkou
  4. Tři balónek o oblečení
  5. Balónek s nábojem přibliž k postavičkám
Co se stane?
Proč?
 
KUTÁLENÍ PLECHOVKY
Pomůcky: papírový kapesník, brčko, plechovka
Úkol: Uveď plechovku do pohybu, nesmíš se jí ničím dotknout, ani zvedat podložku
Splnil(a) jsi úkol? Vysvětli své řešení.
 
ELEKTŘINA VE VLASECH
Pomůcky: plastový hřeben nebo fólie nebo balónek
Úkol: Česej si vlasy, tři fólií nebo balónkem o vlasy.
Co se stane?
Proč?
 
JAK ODDĚLIT PEPŘ A HRUBOU SŮL
Pomůcky: papírová lžička, papírový kapesník, sůl, pepř
Úkol:
  1. Na stůl nasyp trochu pepře a soli, promíchej
  2. Přibliž nabitou lžičku
  3. Lžičku podržte nad směsí
Co se stane? Pepř rázem “vyskočí” a přilepí se na lžíci. Pokud přiblížíš lžíci víc, přilepí se I sůl.
Proč?
 
OHNI VODU
Pomůcky: plastová tyč, papírový kapesník, slabý proud tekoucí vody
Úkol:
  1. Tři plastovou tyč
  2. Nabitou plastovou tyč přibliž k slabému proudu tekoucí vody
Co se stane?
Proč?
 
NASLOUCHEJ ELEKTŘINĚ
Pomůcky: kovové víčko z plechovky, plastelína, igelitová taška, kovová vidlička
Úkol:
  1. Doprostřed kovového víčka přilep plastelínu, abys vytvořil držátko
  2. Víčko polož na plastovou tašku, uchop ho za držátko a po dobu 2 minut jím rychle tři
  3. Zvedni víčko nad igelitku, dej pozor, ať se ho nedotkneš
  4. Zvednutého víčka se dotkni kovovou vidličkou
  5. Poslouchej praskající jiskry
ROZLOŽENÍ NÁBOJE NA VODIČI A IZOLANTU
Pomůcky: plechovka na izolační podložce s kousky alobalu, plastová trubka, PVC trubka a kousek flanelu, alobalový lístek na držáku, doutnavka 
Úkol:
  1. Na izolační podložku postav plechovku s lístky alobalu a plastovou trubku
  2. Otři trubku i plechovku na jednom místě
  3. Alobalový lístek na držátku postupně přibližte k různým místům izolační trubky a plechovky
Pozorování:
  1. Pozoruj lístky na plechovce. Co se děje
  2. Alobalový lístek na držátku přibliž k různým místům izolační trubky.
Co pozoruješ?
Rozložení náboje na vodiči a izolantu
Pomůcky na statickou elektřinu
Elektrický skokan
Ovládáme brčko na dálku
Nerozhodný prsten
Létavice
Kutálení plechovky
Papírové konfety
Alobalová chocholka
 

Věda v kuchyni

Učitelka: Jitka Soukupová

Cíl aktivity: Popsat, vysvětlit, realizovat a nafotit vlastní experiment na téma “Věda v kuchyni”.

Třída: Prima – kvarta NG

Pomůcky: pomůcky z kuchyně a potraviny

Zadání úkolu: Navrhněte, pojmenujte, popište, vysvětlete, zrealizujte a nafoťte experiment na téma Věda v kuchyni.

Technické poznámky: Základem experimentu by měly být buď kuchyňské pomůcky nebo finančně nenáročné potraviny.

Metodické poznámky: vhodná volba názvu experimentu, vypovídající fotodokumentace

 

Tužky dobře ořezané v sáčku vody

Učitelka: Blanka Koďousková

Cíl aktivity: Vyzkoušej, jestli máš dobře ořezanou tužku tak, že ji prostrčíš sáčkem vody

Třída: 6. a 7. třída

Pomůcky: sáček (LD-PE) s vodou, tužky

Zadání úkolu: Naplň sáček do 3/4 vodou a tímto sáčkem prostrč špičatou ořezanou tužku (pastelku).

Technické poznámky: Pokud není k dispozici sáček LD-PE, stačí obyčejný mikrotenový sáček.

Metodické poznámky: Žáci soutěžili, kdo prostrčí nejvíce tužek (pastelek).

 

Výbuch sopky

Učitelka: Jana Hoffmannová

Cíl aktivity: Dokážeme smícháním několika látek docílit výbuch?

Třída: Školní družina (1. – 5. třída)

Pomůcky: Tác, hluboký talíř, sklenička, alobal, jar, jedlá soda, potravinářské barvivo, špejle, ocet, dinosaurus

Zadání úkolu: V pravěku, kdy žili naši dinosauři, často vybuchovaly sopky. My si dnes zkusíme udělat malý výbuch, kdy se ta láva valí z nitra Země ven na povrch.

Technické poznámky: Do hlubokého talíře postavte skleničku a zakryjte alobalem. Do alobalu nad skleničkou udělejte otvor. Naplňte skleničku asi do 1/3 jarem, přisypte 5-6 lžiček jedlé sody a přidejte potravinářské barvivo (červené). Zamíchejte špejlí. Na závěr přidejte ocet – výbuch se dostaví. 😉

Metodické poznámky: Žáci pracovali ve 4 členných skupinách, v každé skupině byl alespoň jeden žák 4. třídy.